آفتاب

یک ایتالیایی فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در خاورمیانه شد

یک ایتالیایی فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در خاورمیانه شد

وزیران خارجه اتحادیه اروپا، فرناندو جنتیلینی را به عنوان نماینده ویژه خاورمیانه انتخاب کردند؛ پستی که از اوایل سال 2014 ، ناامید به ازسرگیری روند صلح، خالی مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنتیلینی ایتالیایی، در حال حاضر بر بخش حوزه غربی دریای بالکان و ترکیه ریاست دارد و سمت جدیدش باید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید شود. سمت نمایندگی ویژه خاورمیانه در سال 1996 و پس از توافق اسلو با چشم‌انداز پیشرفت حقیقی در توافق صلح اسرائیل - فلسطین ایجاد شد.

پیش از موگرینی، کاترین اشتون، در اقدامی بحث‌برانگیز این نمایندگی را با هدف یکسان کردن تلاش‌های صلح‌طلبانه اتحادیه اروپا تعلیق کرد.

اتحادیه اروپا همچنین نقش مهمی را در گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه که در سال 2000 توسط سازمان ملل اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه برای ترویج تلاش‌های صلح‌طلبانه ایجاد شد، ایفا می‌کند.

تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس نماینده ویژه این گروه چهار جانبه است و موگرینی روز دوشنبه همزمان با اعلام استعفای بلر از سمتش از او ارائه گزارشی از اقدامات این گروه را تقاضا کرد.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره مفاد گفت‌وگوی جلسه وزرای خارجه این نهاد اظهار کرد: حاضران درباره موضع بلر گفت‌وگو نکردند اما به این مساله پرداختند که چگونه نقش این گروه چهارجانبه را احیا کنند.

وی در این باره افزود: ما درباره فعالیت‌های آتی این گروه چهارجانبه گفت‌وگو کردیم. مسوولیت بلر تمرکز بر تحولات اقتصادی مناطق فلسطینی است نه تمرکز بر شرایط فعلی و آغاز مجدد روند صلح.

در همین حال اتحادیه اروپا از وضعیت روند صلح خاورمیانه که سال گذشته به بن‌بست رسید ناامید شده است.

این در حالی است که موگرینی به دلیل مواضعش در قبال مساله اسرائیل- فلسطین در سفرش به سرزمین‌های اشغالی مورد انتقاد قرار گرفت با این حال او هم‌چنان معتقد است که راه‌حل دو کشوری تنها راه پیش رو است. او همچنین شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را در مناطق اشغالی به عنوان تهدیدی برای روند صلح محکوم کرد.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین روز دوشنبه پیتر بورین را به عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور آسیای مرکزی معرفی کرد.

انتهای پیام

کد N771133

وبگردی