آفتاب

آمریکا: بلر مجبور به استعفا از کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه نشده است

آمریکا: بلر مجبور به استعفا از کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه نشده است

در حالی که به نظر می‌آید تونی بلر، نماینده گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه آماده استعفا از سمتش است، واشنگتن هرگونه اقدام برای اخراج وی از سمتش را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، گزارشات مبنی بر اینکه تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس به خاطر نگرانی‌ها در واشنگتن و اروپا به خاطر روابط ضعیفش با تشکیلات خودگردان فلسطین از سمتش استعفا می‌دهد، نادرست است.

وی افزود: هیچ تلاشی برای اخراج بلر از نقش کنونی‌اش به عنوان نماینده گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه وجود نداشته است.

روزنامه فایننشیال تایمز روز یکشنبه گزارش داد، تونی بلر پس از هشت سال از این سمتش استعفا می‌دهد و آماده می‌شود تا نقش جدیدی را که در چند روز آتی اعلام خواهد شد، بر عهده گیرد.

جنیفر ساکی تایید کرد، بلر با جان کری، وزیرامور خارجه آمریکا در تفرجگاه «شرم الشیخ» واقع در کرانه دریای سرخ مصر دیدار کرده اما وی به جزئیات مذاکرات آنها اشاره‌ای نکرد.

وی گفت: بلر یکی از شرکای ارزشمند در تلاش‌ها برای تحقق صلح در خاورمیانه بوده است. ما نیز برای حمایت‌های او ارزش قائلیم.

ساکی افزود: آمریکا برای تلاش‌ها و خدمات بلر در کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه طی هشت سال اخیر بسیار سپاسگزار است. این یک موقعیت ایده‌آل برای اعتبار بخشیدن و منعکس کردن راهی به سمت روند صلح خاورمیانه و پیشبرد نقش گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه است.

بلر در سال 2007 میلادی از سوی یک هیات غیررسمی متشکل از سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه به این سمت افتخاری منصوب شد تا تلاش‌ها برای حمایت از موسسات و اقتصاد فلسطین در آمادگی برای تبدیل شدن به یک کشور مستقل را رهبری کند.

با این حال تلاش‌های صلح متوقف شده و بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام
کد N771116

وبگردی