آفتاب

فعالیت‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در سالی که گذشت

فعالیت‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در سالی که گذشت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با حضور در خبرگزاری ایسنا، برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده این اداره کل در سال 93 و اهداف مهم در بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال آینده را تشریح کرد.

هوشمند صفایی با حضور در تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌ خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این‌که بخش تعاون یک الگوی موفق اقتصادی است، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی تعاون یکی از بخش​های اقتصادی است که مردم را به انجام فعالیت اقتصادی وا می​دارد و فعالیت​های مردمی همیشه در تمام نقاط جهان از طریق تعاون، موفقیت‌آمیز بوده است.

خوزستان استان اول حوزه تعاون کشور

وی افزود: خوزستان از جمله استان​هایی است که در زمینه انجام فعالیت‌های جمعی در قالب تعاونی نسبت به سایر استان​ها موفق عمل کرده است و از لحاظ کمی و کیفی در حوزه تعاون کشور اول است.

این مقام مسئول عنوان کرد:​ در حال حاضر بسیاری از فعالیت​های اقتصادی استان از جمله آبزی​پروری، صید و صیادی و کشاورزی به صورت تعاونی انجام می​شود و این موضوع نشان می​دهد که زمینه کار در بخش تشکل‌های تعاونی در خوزستان زیاد است.

صفایی گفت: برای پررنگ​تر کردن نقش تعاونی​ها در فعالیت​های اقتصادی از ابتدای امسال کلیه تعاونی​های راکد و نیمه فعال آسیب​شناسی شدند که نتایج این آسیب​شناسی نشان داد شرایط نامناسب اقتصادی موجب غیرفعال شدن برخی از این تعاونی​ها شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: با نگاهی به شهرک​های صنعتی استان درمی‌یابیم که بسیاری از واحدهای غیرفعال این شهرک​ها به دلیل کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش از چرخه تولید خارج شده​اند.

اجرای طرح تحول تعاونی‌ها در هفت گام

وی با بیان اینکه طرح تحول تعاونی‌ها در دستور کار این اداره کل قرار دارد، افزود: در قالب این طرح ​برای تحول و پر رنگ کردن فعالیت‌های اقتصادی تعاونی​ها، هفت گام تعیین شده است و در گام آخر باید به نقطه​ای برسیم که تعاون به یک برند تبدیل شود.

صفایی اظهار کرد: بر اساس طرح تحول تعاونی​ها، در ابتدا با شناسایی تعاونی​های نیمه فعال و راکد به سمت حمایت و فعال‌سازی مجدد این تعاونی​ها حرکت می​کنیم.

سهم 20 درصدی تعاون در اشتغال و 15 درصدی در صادرات خوزستان

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان این‌که بخش تعاون می​تواند بخش زیادی از اشتغال استان را تامین کند، خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها علاوه بر تامین اشتغال می​توانند در توسعه استان نقش موثری داشته باشد و بر اساس شاخص​های اعلام شده از سوی سازمان​های مختلف، در حال حاضر 20 درصد اشتغال و 15 درصد صادرات استان از طریق تعاونی​ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس شاخص‌های تعیین شده در کشور، سهم بخش تعاون در تولید و اشتغال باید به 25 درصد برسد، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت در بخش تعاون به خوبی پیش می​رود، به طوری که سهم تعاونی‌ها در بخش مسکن 70 درصد و در صید و صیادی به 25 درصد می‌رسد.

تعاون عاملی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی

صفایی با توجه به مطرح شدن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد:​ با توجه به زیرساخت​ها و ظرفیت​های اقتصادی موجود می‌توان خوزستان را به طور پایلوت برای اجرای این طرح پیشنهاد و از طریق بخش تعاون به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: در طول چند سال اخیر یکی از دغدغه​های اصلی اشتغال در مجموعه بهداشت و درمان، فارغ‌التحصیلان بیکار رشته​های پزشکی بوده‌اند که برای ساماندهی این افراد در زمینه تشکل​های تعاونی پزشکان اقدام شده است.

این مقام مسئول تصریح‌ کرد: یکی از برنامه​های ما برای سال آینده در بخش تعاون، گسترش، تولید و اشتغال از طریق تعاونی​ها است زیرا ظرفیت​ها، زیرساخت​ها و نیروی کار فراوانی در استان وجود دارد که از این امکانات می‌توان در قالب یک الگوی اقتصادی برای توسعه خوزستان بهره برد.

لزوم فراهم کردن زمینه مشارکت مردمی در فعالیت​های اقتصادی

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های طرح اقتصاد مقاومتی، گفت: ​در این طرح مسئولان باید زمینه مشارکت مردم را در فعالیت​های اقتصادی فراهم کنند. بر اساس اصل 43 قانون اساسی، دولت موظف است امکانات و ابزار کار را در اختیار کسانی بگذارد که با وجود توانایی انجام کار، سرمایه ندارند و در این راستا حمایت از کارآفرینان یکی از راهکاهای بخش تعاون برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

صفایی تصریح کرد: وضعیت اقتصاد کشور فقط از طریق اجرای طرح اقتصاد مقاومتی بهبود می​یابد و این طرح، یک مدل اقتصادی است که بسیاری از کشورها برای دستیابی به استقلال اقتصادی، آن را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد:​ ظرفیت​های فراوانی در کشور داریم که با توجه به این ظرفیت‌ها، حتی بدون وجود نفت و گاز نیز می​توانیم در اقتصاد خاورمیانه مقام اول را داشته باشیم.

تشکیل تعاونی‌های عمران شهری و روستایی در خوزستان

صفایی با بیان این‌که رویکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، جلب مشارکت مردم و تشکیل تعاونی است، خاطرنشان‌ کرد: در سال جاری دو تعاونی عمران شهری در شهرستان‌های شوش و هویزه، تشکیل شده که تاسیس این تعاونی‌ها با استقبال خوبی همراه بوده است.

وی افزود: تاکنون 300 نفر برای عضویت در این تعاونی​ها ثبت‌نام کردند و پیش‌بینی می‌شود این عدد به 2000 نفر نیز برسد و برنامه ما این است که سال آینده تعاونی​های عمران شهری را در شهرهای دیگر استان تشکیل دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به مزایای تشکیل تعاونی​های عمران شهری گفت: از مشارکت ​این تعاونی​ها در اجرای پروژه​های شهری استفاده و بر اساس قانون امکانات مورد نیاز این تعاونی​ها از سوی دولت تامین می​شود.

توزیع عادلانه ثروت، هدف تعاونی‌های عمران شهری

صفایی خاطرنشان‌ کرد: به طور کلی از مزایای بسیار خوب تشکیل تعاونی​های عمران شهری برای شهرستان‌ها، توزیع عادلانه ثروت است که این موضوع از طریق تعاونی​ها محقق می‌شود و به تمام مردم می‌رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: برای اشتغال جوانان روستایی نیز شرکت‌های تعاونی‌های عمران روستایی در روستاهای پرجمعیت تشکیل شده است. به علت نبود اشتغال، تعداد زیادی از مردم این مناطق به شهرها مهاجرت می​کنند. با نگاهی به اوضاع روستاها بعد از انقلاب تاکنون می‌بینیم که امکانات فراوانی برای روستاها ایجاد شده اما در بخش اشتغال عملکرد موفقی دیده نشده است.

وی احیاء مشاغل سنتی در مناطق روستایی را از اقدامات مهم دیگر این اداره کل برشمرد و خاطرنشان کرد: این اقدام به منظور احیاء مجدد مشاغل سنتی و روستایی که به مرور زمان از بین رفته​اند، انجام شده است.

صفایی افزود: رویکرد سال آینده ما برای توسعه اشتغال روستاییان، گسترش مشاغل خانگی و کسب و کار کوچک است که درصدد هستیم با اعطاء تسهیلات به متقاضیان در جهت ایجاد اشتغال در روستاها گام برداریم.

برنامه​ریزی برای 150 طرح کسب و کار کوچک

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد:​ در حال حاضر برای 150 طرح کسب و کار کوچک در استان برنامه​ریزی شده است که جوانان مناطق روستایی و شهری متقاضی فعالیت در این کسب و کار​ها، از طریق صندوق مهر امام رضا (ع) می​توانند برای شروع فعالیت خود تسهیلات با نرخ بهره چهار درصد دریافت کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توسعه اشتغال استان، گفت: از ابتدای امسال با فعال​سازی مراکز کاریابی، فرصت​های شغلی جدیدی شناسایی شده که این اقدام اشتغال استان را در سال جاری 40 درصد افزایش داده است.

مراکز کاریابی حلقه اتصال بین مردم و دولت

این مقام مسئول افزود: مراکز کاریابی حلقه اتصال بین مردم و دولت هستند که باید احیا می​شدند و معتقدیم باید با بهره​مندی از امکانات موجود و بدون سرمایه​گذاری، اشتغال ایجاد کرد.

صفایی تصریح کرد:​ یکی دیگر از کارهای تاثیرگذار در توسعه اشتغال استان، اجرای ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه بوده است که بر اساس این قانون کارفرمایان باید نیروهای مورد نیاز خود را از مراکز کاریابی تامین کنند. خوشبختانه این کار به خوبی انجام شده است و تعداد زیادی نیرو بر اساس این ماده قانونی و از طریق مراکز کاریابی شاغل شدند.

وی گفت: تعداد شرکت​های حفاری و نفت در خوزستان زیاد است اما این شرکت​ها بسیاری از نیروهای کاری خود را از خارج استان و کشور تامین می​کنند. با توجه به اینکه پروانه فعالیت​های این شرکت​ها توسط اداره کل تعاون صادر می‌شود این پروانه​ها را مشروط بر اشتغال سه نیروی بومی صادر می​کنیم که از این طریق اشتغال فراوانی در استان ایجاد شد.

لزوم نبود نگاه هزینه​ای در توسعه اشتغال

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نگاه ما برای توسعه اشتغال استان نباید هزینه​ای باشد. شاید بانک​ها پولی برای پرداخت تسهیلات نداشته باشند و به همین دلیل نباید به امید دریافت تسهیلات بانکی، تولید و اشتغال را متوقف کنیم.

صفایی با اشاره به اعزام نیروی انسانی متخصص به کشور عراق اظهار کرد: به دلیل وجود نیروهای متخصص آماده به کار و مناسب بودن بازار عراق بازار برای کار، تفاهم‌نامه‌ای با این کشور منعقد شده است. بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر است تعداد 1000 نیروی کار متخصص به این کشور اعزام شود که تاکنون 100 نفر اعزام شده‌اند.

وی تصریح کرد: به طور کلی از ابتدای امسال با انجام اقدامات مختلف، 40 هزار فرصت شغلی مطمئن در استان ایجاد شده که این اشتغال در سامانه رصد (سامانه اشتغال کشور) به صورت جامع و دقیق به ثبت رسیده است.

برقراری آرامش و کاهش پرونده‌های اختلاف در جامعه کارگری و کارفرمایی

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اهمیت مقوله حفظ ایمنی در جامعه کارگری استان عنوان کرد: دومین استان کارگری کشور هستیم و خوشبختانه آرامش در مراکز کارگری ما حاکم است. در سال‌های گذشته به دلیل صنعتی بودن آمار حوادث ناشی از کار در خوزستان مقداری بالا بود اما با انجام اقداماتی در جهت کاهش این آمار و تشدید بازرسی‌ها، این حوادث 35 درصد کاهش یافت.

صفایی تصریح کرد: همچنین تا سال گذشته سالانه 30 هزار پرونده اختلاف و شکایت کارگری و کارفرمایی به شورای حل اختلاف این اداره کل ارجاع داده می‌شد. امسال با راه‌اندازی شورای سازش در کنار شورای حل اختلاف آمار پرونده‌های دریافتی به 22 هزار مورد کاهش یافته که این آمار نشان دهنده سازش 40 درصدی دعاوی است.

وی با ارائه تعریفی از روند ایجاد یک شغل تصریح کرد: کسی که بر اساس قرارداد و اصول روابط کارگری و کارفرمایی جایی مشغول کار شود و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد، فردی شاغل محسوب می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر کارفرمایی، بیمه کارگر خود را پرداخت نکند، متخلف است و این تخلف از چشم بازرس‌های این اداره کل دور نخواهد ماند.

صفایی با اشاره به اقدامات بخش رفاه اجتماعی در طول امسال خاطرنشان کرد: طرح بیمه سلامت از جمله برنامه‌های این بخش بوده که در سراسر کشور اجرا شده است و تاکنون 450 هزار نفر از مردم خوزستان در این طرح عضو شدند که هزینه پرداختی درمان فرد با بیمه‌های طرح سلامت در مناطق شهری پنج درصد و روستایی سه درصد است.

انتهای پیام

کد N771047

وبگردی