آفتاب

مانور نیروهای امنیتی عربستان در مرز عراق

مانور نیروهای امنیتی عربستان در مرز عراق

ایسنا نوشت:

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در دیدار با سفیر آمریکا در یمن با وی درخصوص آخرین تحولات یمن بحث و گفت‌وگو کرد. درهمین حال منابع یمنی اعلام کردند که عبد ربه منصور هادی با پیشنهاد انتقال مذاکرات از ریاض به قاهره مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با متیو تولر، سفیر آمریکا در صنعاء که از شهر جده در غرب عربستان ماموریت خود را به عنوان سفیر آمریکا در یمن انجام می‌دهد، دیدار و با وی درخصوص آخرین تحولات یمن و تلاش‌ها برای "حفظ امنیت و ثبات" این کشور بحث و گفت‌وگو کرد.

الزیانی در این دیدار درباره تلاش‌ها برای حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن که با هدف "حفظ امنیت و ثبات یمن" صورت می‌گیرد گفت‌وگو کرد. همچنین دو طرف تکمیل روند سیاسی براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج گفت‌وگوی "ملی" را مورد بررسی قرار دادند.

مخالفت منصور هادی با پیشنهاد انتقال مذاکرات از ریاض به قاهره

از سوی دیگر منابع نزدیک به هیات مذاکرات یمن در مصاحبه با روزنامه "الوطن" عربستان اعلام کردند که مقامات روسیه به عبد ربه منصور هادی اطلاع دادند جنبش انصارالله یمن (شیعیان حوثی) تمایل دارد مذاکرات از ریاض به قاهره انتقال داده شود یا همچنان در صنعاء باقی بماند اما هادی با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

برخی از گروه‌ها و احزاب یمنی و در راس آنها جنبش انصارالله یمن نیز مخالف انتقال مذاکرات میان گروه‌ها از صنعاء به مکان دیگری هستند.

جنبش انصارالله یمن اعلام کرده که انتقال مذاکرات از صنعاء به ریاض به منزله مداخله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در امور داخلی یمن است.

هادی فراهم کردن مقدمات نشست ریاض را بررسی می‌کند

در همین حال منابع سیاسی یمن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق الاوسط" اعلام کردند که عبد ربه منصور هادی مقدمات برای کنفرانس ریاض درباره یمن و نیز اسامی کسانی که نماینده وی، دولت و سایر گروه‌های جدایی‌طلب جنوب یمن هستند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

منابع یمنی عنوان کردند که منصور هادی، احمد عوض بن مبارک، مدیر سابق دفتر خود را در عربستان مامور پیگیری مقدمات انتقال مذاکرات میان برخی از گروه‌های یمنی به عربستان تعیین کرده که پیش‌بینی می‌شود اواخر ماه جاری میلادی آغاز شود.

درخواست هادی از چین برای اجرای توافق راه‌اندازی اسکله عدن

از سوی دیگر عبد ربه منصور هادی در دیدار با سفیر چین در یمن، خواست تا توافق امضا شده میان دو کشور برای راه‌اندازی و توسعه اسکله عدن را که هزینه آن حدود 507 میلیون دلار است و با حمایت مالی چین صورت می‌گیرد، اجرایی کند.

چین برخلاف بسیاری از کشورهای غربی و همچنین آمریکا که سفارت خود را در صنعاء بسته‌اند، سفارت خود را در صنعاء تعطیل نکرده است.

استقبال سازمان ملل از خروج نیروهای امنیتی از اطراف منزل خالد بحاح

از سوی دیگر جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن از اقدام نیروهای امنیتی یمنی برای پایان "حصر خانگی خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی و سایر اعضای دولت وی" استقبال کرد.

وی تصریح کرد که این اقدام فضای اعتماد را به مذاکرات سیاسی جاری برمی‌گرداند و می‌تواند آغازی برای عادی‌سازی اوضاع سیاسی و امنیتی یمن باشد.

تظاهرات انصارالله در محکوم کردن مداخله‌های خارجی

در همین حال جنبش مردمی انصارالله یمن روز دوشنبه در شهر "إب" راهپیمایی با عنوان "با هم برای تصمیمی مستقل و وطنی دارای ثبات تلاش کنیم" برگزار کرد.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با در دست گرفتن پلاکارت‌ها و سر دادن شعارهایی مداخله‌های خارجی در امور یمن را محکوم کردند. آنها همچنین تاکید کردند که تا زمان تحقق اهداف انقلاب به روش انقلابی خود ادامه می‌دهند.

عزل و نصب‌ فرماندهان ارتش توسط انصارالله

در همین حال کمیته عالی امنیتی وابسته به انصارالله یمن در نشست خود یحیی عباد الرویشان، یکی از فرماندهان نظامی انصارالله را به عنوان فرمانده پدافند هوایی و الخضر سالم را به عنوان فرمانده نیروهای هوایی تعیین کرد.

این کمیته همچنین تصویب کرد که نیروهای هوایی و پدافند هوایی تحت نظارت مستقیم حسین خیران، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح باشند.

در همین حال محمود الصبیحی، وزیر دفاع در دولت مستعفی یمن در اولین فعالیت خود از زمان حضورش در عدن از فرودگاه بین‌المللی عدن و اردوگاه "بدر" وابسته به ارتش یمن بازدید کرد.

5252

کد N771045

وبگردی