آفتاب

آمریکا: تحریم‌ها علیه شبه جزیره کریمه همچنان ادامه دارد

آمریکا: تحریم‌ها علیه شبه جزیره کریمه همچنان ادامه دارد

آمریکا با اعلام اینکه تحریم‌ها علیه کریمه را تا زمانی که این شبه جزیره تحت حاکمیت مسکو باشد ادامه می‌دهد، ولادیمیر پوتین را به "پایان اشغالگری" این شبه جزیره فرا خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جن ساکی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در یک سالگی همه‌پرسی ساختگی شبه جزیره کریمه که نقض آشکار قوانین اوکراین و قانون اساسی اوکراین بود، آمریکا بار دیگر این رای‌گیری را که داوطلبانه، شفاف و دموکراتیک نبود محکوم می‌کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که روسیه جشن‌های سه روزه خود را به مناسبت یک سالگی الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور، آغاز کرده است. مقام‌های حامی روسیه می‌گویند که حدود 97 درصد ساکنان کریمه به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه رای مثبت دادند.

با این حال هیچ ناظر مستقلی اجازه ورود به حوزه‌های رای‌گیری را نداشت و همین امر بیش از پیش به محکومیت از جانب غرب دامن زد.

جن ساکی در جمع خبرنگاران گفت: روسیه از ارتش خود برای تصرف و اشغال خشونت آمیز کریمه و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین استفاده کرد و سپس یک رای گیری غیرقانونی به راه انداخت و نام آن را رفراندوم گذاشت و تلاش کرد تا اقداماتش را توجیه کند.

وی افزود: در طول سال گذشته، روسیه سرکوب گسترده‌ای در کریمه به راه انداخت و سازمان‌های غیردولتی را بیرون کرده و شرایطی را برای اقلیت‌های غیر روسی از جمله تاتارهای کریمه به راه انداخت که آنها مجبور به فرار و یا اختفا شدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه همچنین تاکید کرد: این هفته در شرایطی که روسیه تلاش می‌کند به "آزاد سازی" منفعت طلبانه و حساب شده کریمه، اعتبار بخشد، ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که تحریم‌های مربوط به کریمه تا زمانی که اشغال ادامه داشته باشد باقی خواهند ماند.

وی همچنین در سخنانش به مستندی اشاره کرد که روز یکشنبه پخش شد و در آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه توضیح داد که چطور "با دستورات مستقیم" به نیروهای مسلح روسیه برای انجام عملیاتی سریع و بدون خونریزی با هدف باز پس گرفتن کریمه تلاش کرده است. شبه جزیره کریمه پیشتر طی توافقی در سال 1954 از سوی نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی سابق به اوکراین داده شده بود.

انتهای پیام

کد N770833

وبگردی