آفتاب

جنگنده‌های عراقی تکریت را محاصره هوایی کردند/هلاکت ده‌ها داعشی در الانبار و صلاح‌الدین

جنگنده‌های عراقی تکریت را محاصره هوایی کردند/هلاکت ده‌ها داعشی در الانبار و صلاح‌الدین

در حالی که منابع نظامی عراقی اعلام کردند که جنگنده‌های ارتش عراق اقدام به محاصره هوایی شهر تکریت و منهدم کردن مقر اصلی داعش در داخل این شهر کرده‌اند، عشایر نینوا نیز آمادگی خود را برای آزادسازی این شهر از چنگال داعش اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، خبرنگار این شبکه اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق با همکاری داوطلبان مردمی حمله یک عامل انتحاری با خودروی بمب‌گذاری شده در شمال شرق صلاح‌الدین را ناکام گذاشتند. این حمله ایست‌های امنیتی در اطراف منطقه المطیبیجه در صلاح‌الدین را هدف قرار داده بود.

نیروهای عراقی همچنین یکی از سرکردگان داعش را به همراه سه تن از معاونانش در منطقه الفتحه در شمال شرق صلاح‌الدین به هلاکت رساندند.

منابع عراقی نیز اعلام کردند: جنگنده‌های ارتش عراق تلاش اعضای داعش برای منفجر کردن چند خودروی بمب‌گذاری شده در بخش‌های غربی شهر تکریت را ناکام گذاشته و مقر اصلی داعش را در داخل این شهر ویران کردند.

جنگنده‌های نیروی هوایی عراق همچنین هفت خودروی نظامی داعش را منهدم و اقدام به محاصره هوایی تکریت کردند. همچنین چند تن از رهبران داعش از این شهر گریختند و به سمت مناطقی در نزدیکی الانبار رفتند.

به گزارش منابع، در حال حاضر اعضا و رهبران داعش در ترس و نگرانی به سر می‌برند و خطوط دفاعی آنها کاملا از هم فروپاشیده است.

کریم النوری، سخنگوی نیروهای مردمی عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش نقش مهمی را در منفجر کردن خودروهای بمب‌گذاری شده که داعش برای انجام عملیاتی تروریستی از آنها استفاده می‌کرد، داشته است.

نیروهای ارتش عراق همچنین با همکاری نیروهای مردمی کنترل پل الشیحه در شمال غرب الکرمه واقع در استان الانبار را در دست گرفتند. این پل اهمیت نظامی بالایی دارد.

وزارت دفاع عراق نیز با اعلام اینکه 27 داعشی در عملیات «الشهید نجم السودانی» در الانبار کشته و 50 بمب خنثی شده است از هدف قرار دادن تجمع رهبران داعش در منطقه البوهایس در شمال رمادی خبر داد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که در پی درگیری‌ها میان ارتش عراق و افراد مسلح داعش در صلاح الدین 40 داعشی به هلاکت رسیده‌اند.

نیروهای عراقی همچنین به انبار سلاح و تجهیزات داعش در منطقه البحیرات در شمال بابل دست یافتند.

رسانه‌های کرد نیز اعلام کردند که یکی از رهبران برجسته داعش در درگیری با نیروهای پیشمرگ در نزدیکی بعیشیقه در شرق موصل کشته شد.

در همین راستا غانم الشمری، یکی از رهبران عشایر عراق اعلام کرد که پنج قبیله از شهر نینوا توافق کردند تا گروهی را برای جنگ با داعش تشکیل بدهند. عشایر نینوا آمادگی خود را برای جنگ با داعش به ویژه پس از مجهز شدن آنها به سلاح با نظارت نیروهای عراقی اعلام کردند.

الشمری افزود: این گروه نظامی با عنوان جبهه نینوا در آزادسازی موصل شرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر، حاکم الزاملی، رئیس کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق خواهان استرداد اموالی شد که به قرارداد خرید جنگنده‌های f16 از آمریکا اختصاص داده شده بود.

وی گفت: قرار بود ما جنگنده‌های f16 را از سال 2003 از آمریکا تحویل بگیریم اما تحویل آنها به سال 2015 افتاد. عراق تنها یک جنگنده f16 را از آمریکا تحویل گرفت.

الزاملی خاطرنشان کرد: ما از دولت خواستیم تا از آمریکا بخواهد برای تحویل هرچه سریعتر جنگنده‌های f16 اقدام کند.

یک منبع امنیتی نیز اعلام کرد که نیروهای مردمی عراق کنترل روستایی را در جنوب کرکوک در دست گرفتند.

سازمان اطلاعات عراق اعلام کرد که یک گروه مرتبط با داعش که متهم به اجرای ده‌ها عملیات انفجار در بغداد است شناسایی و منهدم شده است.

اکثر اعضای این گروه نیز بازداشت شده‌ و به انجام 51 عملیات تروریستی و انفجار در بغداد اعتراف کرده‌اند.

این گروه مواد منفجره خود را در داخل خودروها پنهان کرده بود.

انتهای پیام

کد N770832

وبگردی