آفتاب

وزیر خارجه فرانسه: مذاکره با اسد هدیه‌ای به داعش است

وزیر خارجه فرانسه: مذاکره با اسد هدیه‌ای به داعش است

وزیر امور خارجه فرانسه هرگونه نقش برای رئیس جمهوری سوریه در مذاکرات صلح این کشور را رد کرد و گفت: مذاکره با رئیس جمهوری سوریه هدیه‌ای ننگین و شرم آور برای گروه داعش محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اظهارنظرهای لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه یک روز پس از آن مطرح شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اذعان داشت که مذاکرات با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور ضرورت دارد.

فابیوس در بروکسل بلژیک گفت: راه حل بحران سوریه گذار سیاسی است که باعث حفظ نهادهای دولتی سوریه می‌شود نه مذاکره با اسد. هرگونه راه حل دیگری که اسد را در مسند قدرت نگه دارد، ننگین است و برای داعش یک هدیه محسوب می‌شود. در آن صورت سوری‌هایی که از دست اسد به ستوه آمده‌اند به داعش خواهند پیوست و این مساله‌ای است که باید از آن اجتناب شود.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت که روز دوشنبه با جان کری دیدار کرده و وزیر امور خارجه آمریکا به وی تضمین داده که تغییری در موضع واشنگتن در قبال سوریه رخ نداده است.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه نیز اظهارنظرهای جان کری را درباره ضرورت حضور اسد در مذاکرات صلح سوریه مورد انتقاد قرار داد و گفت: مادام که اسد رهبری سوریه را برعهده دارد هیچ راه حلی کارساز نیست.

وی با تاکید بر این مساله که فرانسه همواره بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه اشاره داشته، مدعی شد: اسد مسئول کشتار ده‌ها هزار سوری است.

روز یکشنبه سخنگوی جان کری سریعا به شفاف سازی اظهارنظرهای رئیس خود پرداخت و تاکید کرد که در سیاست واشنگتن در قبال سوریه و اسد تغییری ایجاد نشده و آمریکا همچنان تاکید دارد که اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز درباره اظهارنظرهای جان کری گفت: فکر نمی‌کنم منظور وزیر خارجه آمریکا خود اسد بوده باشد بلکه دولت اوست.

انتهای پیام

کد N770826

وبگردی