آفتاب
معاون سیاسی وزارت کشور عنوان کرد:

300 میلیارد تومان نیاز برگزاری انتخابات رایانه ای

300 میلیارد تومان نیاز برگزاری انتخابات رایانه ای

قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی در مورد حادثه شیراز و حمله به علی مطهری اظهار کرد: پس از این حادثه وزیر کشور به معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ماموریتی داد که هیئتی به استان فارس بفرستد و در همه ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. ‌وزیر کشور پس از گزارش این هیأت تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، ‌محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزارت کشور بعد از ظهر امروز در جلسه ای که با حضور دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی در وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه در جلسه امروز 34 حزب و تشکل حضور داشتند، گفت: تلاش ما بر این است که طی چندین جلسه تمام دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی را دعوت کنیم و به پیشنهادات و نقطه نظرات آن‌ها گوش دهیم.

وی با بیان اینکه قرار است پس از پایان برگزاری جلسات با دبیران کل به چندین پیشنهادی که از سوی دبیران کل مطرح شده رسیدگی کنیم، خاطر نشان کرد: امیدوارم با همراهی و همکاری دبیران کل احزاب بتوانیم در آینده نزدیک شاهد آغاز فعالیت خانه احزاب تحت یک تشکل و یک نام باشیم.

مقیمی با تاکید بر اینکه وزارت کشور به دنبال ایجاد نشاط سیاسی در جامعه است، اظهار کرد: من عهد بسته ام که نگاهی واحد به تمام احزاب داشته باشیم چرا که اگر نگاه واحد نسبت به همه احزاب وجود داشته باشد و همه آن‌ها احساس کنند که به صورت یکسان از امنیت و پشتیبانی دولت برخوردارند حتما فعال خواهند شد.

به گزارش ایسنا، قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی درحاشیه این نشست در جمع خبرنگاران پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد خانه احزاب و روند رسیدگی به موضوع خانه احزاب در وزارت کشور با تاکید بر اینکه خانه احزاب مسئله ای مربوط به احزاب است نه وزارت کشور اظهار کرد: خانه احزاب یک تشکل صنفی است و وزارت کشور نیز همان نظارتی که بر همه تشکلهای صنفی دارد، نسبت به خانه احزاب نیز دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه خود احزاب باید برای فعالیت داشتن خانه احزاب تصمیم گیری کنند، به برگزاری بیش از چهار جلسه وزارت کشور با نمایندگان احزاب در مورد خانه احزاب اشاره کرد و گفت:‌ در مورد خانه احزاب آینده را روشن می بینم.

مقیمی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تاریخ هفت اسفند سال 94 خاطر نشان کرد: نامه ای با امضای وزیر کشور برای شورای نگهبان فرستاده شد که در آن دو تاریخ هفت اسفند و 14 اسفند سال 94 برای برگزاری انتخابات ها پیش بینی شده بود که شورای نگهبان کتباً با برگزاری انتخابات در تاریخ 7 اسفند ماه موافقت کرد.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه از الان طبق برنامه های زمان بندی فعالیت های خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر انتخابات آغاز کرده ایم، گفت: تلاش خواهیم که امکان ثبت نام برای همه کسانی که طبق قانون می توانند در انتخابات به عنوان داوطلب حضور پیدا کنند فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام امکانات لازم را برای برگزاری انتخابات شکوهمند در کشور ایجاد خواهیم کرد، افزود:‌ ما تلاش می کنیم که شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند در نزدیک ترین محل سکونت یا فعالیت خود آراء شان را به صندوق های رای بیاندازند.

مقیمی در ادامه با اشاره به اعلام آمادگی گروه های سیاسی برای شرکت در انتخابات سال 94 خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ارتباط با ا جرای برنامه های مربوط به انتخابات مشکلی را مشاهده نمی کنیم و تقریبا همه گروه های سیاسی و شناسنامه دار قانونی و رسمی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردند.

قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی همچنین با اشاره به نقش رسانه ها به ویژه رسانه ملی در برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات گفت: امیدواریم با حضور رسانه ملی در بحث انتخابات و اطلاع رسانی ‌ها و آگاهی هایی که برای مردم انجام می‌شود راه برای همه کسانی که می‌خواهند در انتخابات حضور داشته باشند فراهم شود.

مقیمی در پاسخ به پرسشی در مورد برگزاری انتخابات سال 94 به صورت رایانه ای با بیان اینکه برگزاری انتخابات به صورت رایانه ای بستگی به اعتبارات دارد که در اختیار وزارت کشور قرار می گیرد خاطر نشان کرد: ما از نظر نرم افزاری و اجرای ماشینی انتخابات مشکلی نداریم اما برای تامین سخت افزارهای مربوط به این موضوع اعتباراتی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه اگر اعتبارات در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد می توانیم انتخابات سال 94 را به صورت ماشینی برگزار کنیم، ادامه داد: تاامروز مانند انتخابات قبلی حدود 1500 شعبه اخذ رای به صورت رایانه ای فعالیت خواهند کرد و به نسبت اعتباراتی که در این زمینه به وزارت کشور تخصیص داده می‌شود می توانیم در سایر شعب اخذ رای نیز به صورت ماشینی فعالیت کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین با بیان اینکه برای برگزاری کامل انتخابات به صورت رایانه ای حدود 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: دولت باید برای تامین اعتبارات برگزاری رایانه ای انتخابات پیشنهادی به مجلس بدهد و این پیشنهاد در مجلس تصویب شود، در شرایطی که تاکنون این اتفاق نیفتاده است تنها می توان از محل اعتبارات پیش بینی نشده استفاده کنیم.

مقیمی با تاکید بر اینکه برای فراهم شدن زیرساخت های سخت افزاری برگزاری رایانه ای انتخابات با محدودیت زمانی مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: ما طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور و همچنین رئیس جمهور درخواست تامین اعتبار در این زمینه کرده ایم و چنانچه با این درخواست موافقت شود انتخابات سال 94 به صورت ماشینی برگزار خواهد شد.

قائم مقام وزیر کشور همچنین با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور برای افزایش تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری گفت: همانطور که سخنگوی وزارت کشور نیز اعلام کرده اند در وزارت کشور نامه ای با امضای وزیر کشور خطاب به هیأت رئیسه خبرگان تهیه کردیم و طی آن با توجه به افزایش جمعیت کشور نسبت به سال 60 پیشنهاد افزایش 12 الی 13 نماینده به مجلس خبرگان را مطرح کرده ایم.

وی با بیان اینکه در مورد استان تازه تاسیس البرز نیز پیشنهاد دو نماینده خبرگان رهبری به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است،‌ اظهار کرد: ما پیشنهادات خود را به هیأت رئیسه ارسال کرده ایم و این موضوع باید از سوی هیأت رئیسه مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، مقیمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اظهارات برخی از فعالان سیاسی مبنی بر لزوم برکنار شدن برخی از مدیران استان فارس پس از حادثه شیراز و حمله به علی مطهری اظهار کرد: پس از این حادثه وزیر کشور به معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ماموریتی داد که هیئتی به استان فارس بفرستد و در همه ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد:‌ وزیر کشور پس از گزارش این هیأت تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

مقیمی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی روند اخذ استعلامات لازم برای بررسی صلاحیت اعضای شورای مرکزی احزاب و گروه های سیاسی گفت: بر اساس ماده 10 قانون احزاب کمیسیون پنج نفره‌ای متشکل از دو نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده دادستان کل کشور و یک نماینده از قوه قضاییه و همچنین یک نماینده از وزارت کشور، مسئولیت اخذ استعلام از دستگاه های امنیتی، انتظامی و قضایی را در این زمینه دارند.

انتهای پیام

کد N770675

وبگردی