آفتاب

ظریف در لوزان: در برخی موارد به راه حل نزدیکتریم/ درباره نامه کنگره گفتگو کردیم

ظریف در لوزان: در برخی موارد به راه حل نزدیکتریم/ درباره نامه کنگره گفتگو کردیم

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: اختلافات باقی مانده میان طرف های مذاکره کننده بحث اصلی مذاکرات امروز بود و در جلسه درباره موضوعات بسیاری از تحریم ها گرفته تا نامه اعضای کنگره بحث و گفتگو شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف امروز پس از پایان ۵ ساعت مذاکرات هسته ای مقامات سیاسی - فنی ایران و آمریکا در لوزان سوییس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: لازم است تا روز جمعه با همه طرف ها مذاکره کنیم تا اینکه ببینم در نهایت به چه نتایچی منجر می شود.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه برای تحریم ها چشم اندازی لحاظ شد، گفت: درباره همه مسائل چشم اندازی وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اختلافات باقی مانده میان طرف های مذاکره کننده بحث اصلی مذاکرات امروز بود و در جلسه درباره موضوعات بسیاری از تحریم ها گرفته تا نامه اعضای کنگره بحث و گفتگو شد، خاطرنشان کرد: اگر چه ما نامه کنگره را یک حرکت سیاسی می دانیم اما لازم است که موضع گیری دولت آمریکا درباره نامه نیز برای ما مشخص شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بعد از ظهر امروز راهی بروکسل می شوم تا به دعوت خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه درباره پرونده مذاکرات هسته ای گفتگو کنم، گفت: اما آقای صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی امروز همچنان جلسه را در سطح فنی با طرف آمریکایی ادامه خواهد داد.

عراقچی: بحث‌ها در نشست امروز بیشتر عمل گرا و اجرایی بود

عضو ارشد هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: در نشست امروز بیشتر بحث ها عمل گرا و اجرایی بود و با این روند شاید بتوان به راه حل ها نزدیک شد.

سید عباس عراقچی امروز پس از پایان نشست دوجانبه میان ایران وآمریکا در لوزان سوییس در گفتگو با خبرگزاری صداو سیما با بیان اینکه نشست امروز در مجموع راضی کننده بود، گفت: روال کار کاملا مشخص است، بایددر همه موارد راه حل هایی پیدا و بعد همه راه حل ها باجزئیات کامل مکتوب شود. دراین صورت است که می توان گفت به توافق نزدیک شدیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که شما درباره غربی ها که از امروز درباره یادداشت مشترک یا تفاهم سیاسی لفظی تا پایان ۳۱مارس صحبت می کنند، چه نظری دارید، تصریح کرد: این عبارت هیچ اهمیتی ندارد. تنها هدف کم کردن اختلافات و رسیدن به راه حل است.

وی تاکید کرد: تا قبل از این هدف، هیچ تاریخی نداریم و برای ماقابل پذیرش نیست.

عراقچی در ادامه نشست دوجانبه امروز دوطرف را فشرده و سنگین ارزیابی کرد و گفت: در دو دور گذشته موفق شدیم به پیشرفت هایی دست پیدا کنیم و امیدواریم بتوانیم در این دوره هم این پیشرفت را ادامه دهیم، هرچند همچنان فاصله هایی وجود دارد زیرا جزئیات مفصل و پیچیده است.

عضوارشد تیم هسته ای ایران افزود : هم در بحث فنی و هم در بخش سیاسی، شکاف هایی وجود دارد اما مسائل فنی می تواند به بحث های سیاسی کمک کننده باشد و در نهایت این تصمیم گیری های سیاسی است که به رسیدن به توافق نهایی کمک می کند.

عراقچی با بیان اینکه همه هیاتها در این دوره تا روز جمعه وقت خواهند گذاشت، تصریح کرد: وزیران خارجه ایران و آمریکا تا روز جمعه در لوزان هستند و امیدوارم راه حل ها در همین چند روز برای کم کردن فاصله ها راهگشا باشند.

 

45503

کد N770626

وبگردی