آفتاب

شورشیان مالی توافق صلح اولیه را رد کردند

شورشیان مالی توافق صلح اولیه را رد کردند

شورشیان شمال کشور مالی اعلام کردند، توافق صلح مقدماتی که پس از هشت ماه مذاکرات با دولت باماکو حاصل شد را به سبب برآورده نشدن انتظاراتشان در این توافق، نمی‌پذیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شورشیان مالی اعلام کردند که سند توافق صلح اولیه میان شورشیان و دولت، دلایل اصلی درگیری در این کشور را رفع نمیکند، اما در عین حال گفتند که همچنان متعهد به مذاکرات صلح هستند.

توافق صلح پیشنهادی میان شورشیان مالی و دولت این کشور پس از چندین ماه مذاکرات در الجزایر حاصل شد و اوایل ماه جاری میلادی توسط دولت باماکو امضا شد.

هدف از این توافق صلح مقدماتی، برطرف کردن تنش‌های چندین دهه‌ای در شمال مالی بود.

روز یکشنبه، گروه شورشی موسوم به کمیته هماهنگی جنبش‌های ازاواد (CMA) اعلام کرد که این توافق صلح پیشنهادی که در پی هشت ماه مذاکره به دست آمد، انتظارات آنها را برآورده نکرده است.

موسی آق اسارید، نماینده دیپلماتیک گروه CMA در اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت: همه کمیسیون‌هایی که برای تدوین این سند تلاش کردند به این نتیجه رسیدند که با این سند نمی‌توان صلح را برقرار کرد.

وی افزود: با این حال ما می‌توانیم به مذاکرات بیشتر با باماکو برای دستیابی به سندی که قابل پذیرش و واقع‌بینانه باشد، ادامه دهیم.

سازمان ملل از شورشیان مالی تقاضا کرد تا توافق صلح پیشنهادی این کشور را امضا کنند اما در پی اعلام این توافق اولیه، تظاهراتی اعتراضی در شهر کیدال که پایگاه اصلی شورشیان در شمال مالی است علیه این توافق به راه افتاد.

آق اسارید گفت: رهبران گروه شورشی CMA به دیپلمات‌هایی که قرار است روز سه‌شنبه به شهر کیدال سفر کنند، در خصوص رد توافق صلح پیشنهادی پاسخی جامع خواهند داد.

شورشیان شمال مالی با استفاده از سلاح‌ها و نیروهایی که از کشور لیبی به دست آورده بودند، در سال 2012 شورش خود را آغاز کرده و قصد داشتند کشور مستقلی تحت عنوان ازاواد تشکیل دهند.

انتهای پیام

کد N770615

وبگردی