آفتاب

رد درخواست باراک اوباما از کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای

رد درخواست باراک اوباما از کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای

ایسنا نوشت:

یک سناتور تندرو آمریکایی گفت که هیچ تغییری در روند تصویب طرح لزوم نظارت و رای‌گیری کنگره برای تایید توافق هسته‌ای با ایران انجام نشده است.

به گزارش روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رییس کمیسیون روابط خارجی کنگره آمریکا، شنبه شب از سوی دنیس مک دوناف، رییس دفتر کاخ سفید به نمایندگی از باراک اوباما، نامه‌ای دریافت کرد که در آن اوباما توضیح داده بود که چرا کنگره تا پایان ماه ژوئن در صورت دستیابی یا دست‌ نیافتن به توافق هسته‌ای باید از تصویب هرگونه طرح و مصوبه‌ای علیه ایران و مذاکرات هسته‌ای خودداری کند.

مک دوناف در بخشی از این نامه نوشته بود: با وجود این که کنگره باید نقش خود را در برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران در آینده تحت هرگونه توافق احتمالی بازی کند، قانون تحریم‌ها که توسط خود کنگره تصویب شده است، به رییس‌جمهور توان اجرایی لازم برای چشم پوشی از محدودیت‌ها در این مورد را می‌دهد.

مک دوناف در این نامه خطاب به باب کورکر نوشته است که اما طرحی که شما برای تصویب به کنگره معرفی کرده‌اید بسیار فراتر از نقشی است که کنگره باید در مذاکرات داشته باشد.

این طرح با عنوان «طرح بررسی مجدد توافق» که توسط باب کورکر تنظیم شده است رییس‌جمهور را موظف می‌کند که توافق به دست آمده با ایران را برای بررسی مجدد، بازبینی و در نهایت رای گیری به کنگره تحویل دهد.

اما نیمه شب گذشته، باب کورکر از طریق ایمیل به روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست در پاسخ به این نامه گفت:‌ هیچ گونه تغییری در روند تصویب این طرح صورت نخواهد گرفت و به محض این که این طرح رای لازم برای تصویت را در میان دموکرات ها به دست آورد، آن را تصویب می‌کند.

این سناتور جمهوری‌خواه ادامه داد:‌ معتقدم که کنگره نقش بسیار مهمی در این مذاکرات دارد و این خیلی مهم است که کنگره هرگونه توافق احتمالی را پیش از اجرا شدن به طور کامل بسنجد.

هم‌چنین روز شنبه چند تن از مشاوران و منابع نزدیک به برخی از سناتورهای جمهوری خواه کنگره به روزنامه اورشلیم پست اعلام کردند که سناتورها تنها تا 24 مارس برای تصویب این مصوبه دست نگه می‌دارند.

یکی از این افراد گفت: 24 مارس این طرح برای رای گیری به کنگره می‌رود و دیگر هیچ مکانیزمی وجود ندارد که بتواند بیش از این از تصویب این طرح جلوگیری کند.

او هم‌چنین گفت:‌ پس از یک سال و نیم مذاکرات و گزارش‌های مکرری که مبتنی بر اعطای امتیازات گسترده به طرف ایرانی در جریان مذاکرات منتشر شده است، به نظر نمی‌رسد که کنگره از موضع خود کوتاه بیاید و از رای گیری برای تصویب این طرح خودداری کند.

 

45503

کد N770573

وبگردی