آفتاب

لاریجانی/9/: باید تمامی اهتمام برای حل مشکلات مردم گذاشته شود

لاریجانی/9/: باید تمامی اهتمام برای حل مشکلات مردم گذاشته شود

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری از رئیس مجلس پرسیده شد که سال گذشته بعد از طرح شدن مباحثی مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن رئیس جمهور اسبق کشور شما در مصاحبه با روزنامه لوموند واکنش‌هایی را نشان دادید امسال اتفاق دیگری در مورد ایشان رخ داد و رسانه‌ها از انتشار نامشان منع شده و دچار دوگانگی شدند. به نظر می‌رسد که اصول 23 و 36 قانون اساسی نقض شده است. با توجه به این‌که شما فراجناحی هستید نظرتان در این رابطه چیست؟

رئیس مجلس در پاسخ گفت: حتما مسیر قانونی طی شده است. فکر می‌کنم این موضوع از موضوعاتی است که باید از مسیر خود و از محل سنجیده‌ای حل و فصل شود. در مورد ممنوع‌الخروجی ایشان نیز که در مصاحبه با روزنامه لوموند مطرح کردم بحث بر سر این بود که قوه قضائیه ایشان را ممنوع‌الخروج نکرده بلکه دبیرخانه این تصمیم را گرفته بود.

خبرنگاری در ادامه از رئیس مجلس پرسید با توجه به میزان سوالات و تذکراتی که نمایندگان از وزرای دولت پرسیده‌اند ارزیابی‌تان از تعامل مجلس و دولت چیست؟ همچنین ارزیابی‌تان از ورود گروه‌های مختلف به انتخابات چیست؟ لاریجانی در پاسخ به این پرسش، گفت: در مورد حضور وزرا در مجلس نباید موضع منفی داشت. این یک ساختار دموکراتیک است که وزرا از راه گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مسائل را حل و فصل می‌کنند. این نکته مثبت کشور آن زمان آسیب پذیر می‌شود که تصور شود وزرا به دلیل داشتن قدرت اجرایی نباید روی کارشان نظارت داشته باشند.

وی افزود: تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است. طرح سوالات و تذکرات از وزرا وضعیت ویژه‌ای نیست. قبلاً هم بوده و اکنون نیز ادامه دارد و آن هم به این دلیل است که نمایندگان مجلس ارتباط بیشتری با مردم دارند و مشکلات را منعکس می‌کنند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: در موضوعات مهم کشور مجلس همواره از دولت حمایت کرده که از جمله آن می‌توان به مسأله هسته‌ای و قوانینی که به نوعی باعث آبادانی، پیشرفت و بهبود وضعیت می‌شود اشاره کرد.

وی با بیان این‌که مسأله مجلس مسائل اقتصادی و معیشتی است افزود: بر همین اساس مجلس در طول چهار ماه گذشته لوایح ارائه شده از سوی دولت را مورد بررسی قرار داد و آن را به تصویب رساند.

لاریجانی گفت: شرایط سیاسی کشور بستگی به رفتارها دارد. اگر کشور به سمتی رود که مردم احساس کنند خدمات خوبی انجام شده است نگرش‌ها تغییر می‌کند اما به کل آنچه باید دغدغه باشد این است که سازوکارها،‌ روش‌ها و رفت و آمدها منجر به اصلاحات اقتصادی در کشور شود. مهمترین مسأله برای کشور رونق تولید است.

وی تأکید کرد: نباید حاشیه بر متن غلبه کند. جریانات مختلف باید بر روی بهبود شرایط اقتصادی با نگاه ویژه به تولید توجه کنند و تمامی اهتمام برای حل مشکلات مردم گذاشته شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری پرسید که با توجه به نامه برخی از اعضای کنگره و از طرف دیگر تلاش برخی از تندروهای ایران برای جلوگیری از رسیدن به توافق آیا می‌توان اتحادی را بین دو طرف برای عدم توافق در مسأله هسته‌ای قلمداد کرد؟ لاریجانی در پاسخ گفت: بنده نمی‌توانم جلوی اظهارنظر شما را بگیرم، ولی این موضوع دور از واقعیت است.

وی توضیح داد: در آمریکا مبارزات جناحی وجود دارد و هیچ چارچوبی حاکم نیست. به طوری که در نظرسنجی 200 هزار نفر از مردم آمریکا اقدام اخیر کنگره سنا در انتشار نامه را تقبیح کرده و حتی آنان را خائن تلقی کردند. اما در ایران نگاه ملی بر موضوع هسته‌ای حاکم است و چارچوب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در ایران انضباطی بین جریان‌های مختلف برقرار است.

ادامه دارد ...

کد N770513

وبگردی