آفتاب

اعزام مهمترین ناو آمریکایی به شبه جزیره کره/ پیونگ یانگ تهدید هسته ای کرد

اعزام مهمترین ناو آمریکایی به شبه جزیره کره/ پیونگ یانگ تهدید هسته ای کرد

ایرنا نوشت:

واشنگتن به رغم واکنش های تند کره شمالی به حضور نیروهای نظامی آمریکایی در شبه جزیره کره، با اعزام یکی از مهمترین ناوهای جنگی خود در حال تقویت فزاینده نیروهایش در منطقه است. همزمان روزنامه ای در پیونگ یانگ، واشنگتن را به جنگ هسته ای تهدید کرد.

آمریکا در آخرین اقدام خود و با توجه به پایان مرحله نخست رزمایش مشترک با کره جنوبی، برای نخستین بار ناو جنگی «یو اس اس فورت وورث» را به منطقه گسیل کرد.

حضور این ناو در آب های کره جنوبی که از قدرت تقابلی بالایی علیه نیروهای نظامی دشمن برخوردار است، خشم کره شمالی را در پی داشت و این کشور را در موضع پاسخ قرار داد.

همزمان، رسانه های دولتی کره شمالی سیاست های خصمانه و امنیتی آمریکا را مورد توجه قرار داده و هشدار دادند که تلاش های آمریکا برای براندازی نظام حکومتی کره شمالی با جنگی هسته ای پاسخ داده خواهد شد.

روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان حزب کار کره شمالی نوشت: جنگ هسته ای یک بازی نیست. آمریکا اشتباه می کند، اگر تصور کند از یک نبرد اتمی جان بدر خواهد برد و به بقای خود ادامه خواهد داد.

این روزنامه افزود: امپریالیست آمریکا نباید دچار سوء قضاوت در باره اراده ارتش و مردم کره شمالی شود، آنها هر نیروی ضد کره شمالی را نابود خواهند کرد.

رزمایش های نظامی آمریکا با کره جنوبی در شبه جزیره کره همواره با اعتراض های شدید کره شمالی مواجه است و پیونگ یانگ برگزاری آن را تهدیدی علیه خود و ثبات و امنیت این منطقه می داند.

رزمایش های «کی ریزالو» و «فول ایگل» از دوم مارس (11 اسفند) آغاز شده و تا 24 آوریل (4 اردیبهشت) با حضور هزاران نظامی آمریکایی و همتایان کره ای آنها از زمین، دریا و هوا ادامه دارد. این همچنین طولانی ترین رزمایش سالانه آمریکا با یکی از متحدانش است.

شروع این رزمایش با محکومیت کره شمالی و پرتاب چندین موشک که حاکی از نارضایتی این کشور بود، همراه شد.

کره شمالی سال ها است که برای توقف رزمایش مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی تلاش می کند، اما این تلاش ها، تاکنون فرجامی نداشته است.

وزارت دفاع کره جنوبی رسما اعلام کرده که آمریکا مانند سال گذشته در حال اعزام نظامیانش به کره است. سال قبل در مرحله نخست پنج هزار و 200 نظامی آمریکایی و در مرحله دوم هفت هزار و 500 نظامی آمریکایی در رزمایش های نظامی مشترک شرکت داشتند.

کره شمالی امسال شاهد حضور ناو جنگی «یو اس اس فورت وورث» است که دارای قدرت نظامی بسیار بالا است و ورود این ناو به آبهای شبه جزیره کره، باعث عصبانیت پیونگ یانگ شده است.

این ناوشکن نخستین بار است که در چنین رزمایشی شرکت می کند که هدف آن بالا بردن قابلیت های عملیاتی رزمی آمریکا در منطقه عنوان شده است.

«لیزا فرانستی» دریادار آمریکایی و فرمانده نیروی دریایی این کشور در کره تلاش دارد تا این تلاش های نظامی را کم اهمیت جلوع دهد. او می گوید: ما 20 رزمایش در سال با کره جنوبی داریم که ضامن صلح و ثبات است.

کره شمالی کوشیده است با آرایش موشک های دوربرد و تسلیحات خود، این رزمایش ها را تحت الشعاع قرار دهد که این موضوع هر لحظه خطر مناقشات منطقه ای میان طرفین را جدی تر کرده است. به خصوص مرزهای دریای غربی در دریای زرد که همواره محل این برخوردها بوده است.

پیونگ یانگ از سال های 1950 در مورد سرحدات این منطقه با کره جنوبی در چالش بوده و آمریکا هرگز اجازه مرزبندی دقیق در این آب ها را نداده است. این موضوع می تواند همچون نبردهای خونین آنها در سال های 1990 و 2002 و 2009 باعث رویارویی شود.

کره شمالی در سال 2013 بود که به دلیل عصبانیت از انجام رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی، توافقنامه خلع سلاح جنگ کره را بی اعتبار اعلام کرد.

رزمایش های آمریکا و کره جنوبی که تهدیدی از سوی کره شمالی خوانده می شود، این کشور را در مرزهای خود آماده تر کرده است.

این تصور که بتوان واشنگتن را از برگزاری رزمایش ها منصرف کرد، دیگر محلی از اعراب ندارد و پیونگ یانگ ممکن است بر اساس سخنان مقام هایش بار دیگر خود را برای آزمایش های هسته ای علیه واشنگتن آماده کند.

آمریکایی ها در جنگ کره در خلال سال های 1950 تا 1953 میلادی در کنار سربازان کره ای با کره شمالی جنگیدند و حالا هم 28 هزار و 500 نظامی در منطقه دارند.

جنگ کره با یک آتش بس متزلزل پایان یافت.

4949

کد N770475

وبگردی