آفتاب

نخست وزیر یونان: هرگز به ریاضت اقتصادی گذشته بازنمی‌گردیم

نخست وزیر یونان: هرگز به ریاضت اقتصادی گذشته بازنمی‌گردیم

نخست وزیر چپگرای یونان با بیان اینکه هیچ راه بازگشتی به ریاضت اقتصادی وجود ندارد گفت که با شرکای بین‌المللی توافقی را امضا خواهد کرد که رونق اقتصادی را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان گفت: مساله مهم در سازش شرافتمندانه با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول به رسمت شناختن این مساله است که سیاست پیشین ریاضت اقتصادی افراطی شکست خورده است؛ نه تنها در یونان بلکه در سراسر اروپا.

دولت چپگرای یونان در انتخابات پارلمانی ماه ژانویه به قدرت رسید و وعده داد تا مشقات بودجه ریاضتی را کاهش داده و در شرایط وام 240 میلیارد یورویی با وام دهندگان تجدیدنظر کند. اما وی با مقاومت شرکای حوزه یورو رو به رو شد که تمایلی به امتیاز دادن زیاد نداشتند. آتن در 20 فوریه با وام دهندگان بین‌المللی به توافقی برای تمدید 4 ماهه بازپرداخت وام دست یافت.

اما یونان برای دریافت مابقی وام خود باید دست به انجام اصلاحاتی بزند.

به گفته سیپراس، سیاست‌های پنج سال گذشته به رکود بی‌سابقه‌ای ختم شد و نرخ بیکاری و بحران انسانی را تشدید کرد.

وی تاکید کرد: آتن می‌تواند به تفاهم سازنده‌ای با شرکای خود دست یابد و شرایط اصلاحات را مشخص کند اما مذاکرات همچنان دشوار خواهد بود. ما به هر مانعی هم در طول مذاکرات رو به رو شویم به سیاست‌های ریاضت اقتصادی بازنمی‌گردیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر شرکا همچنان به مخالفت خود ادامه دهند آیا طرح جایگزین دارد یا خیر؟ گفت: این مساله در نشست اتحادیه اروپا که قرار است 19 و 20 مارس برگزار شود، حل می‌شود.

وی در مصاحبه با روزنامه اتنوس (Ethnos) گفت: گمان نمی‌کنم که ما به طرح جایگزین نیاز داشته باشیم چرا که این مساله در نشست آتی اتحادیه اروپا حل و فصل می‌شود و اگر لازم باشد در نشست سران اتحادیه اروپا مطرح می‌شود.

انتهای پیام

کد N770374

وبگردی