آفتاب

قاضی القضات فلسطین هتک حرمت لیبرمن به حرم ابراهیمی را محکوم کرد

قاضی القضات فلسطین هتک حرمت لیبرمن به حرم ابراهیمی را محکوم کرد

ایرنا نوشت:

محمود الهباش قاضی القضات فلسطین و مشاور دینی ابومازن گفت: هتک حرمت اویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به حرم ابراهیمی شریف در الخلیل، بازی با آتش است که موجب دشمنی و کراهت بیشتر می شود.

به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، الهباش در بیانیه ای مطبوعاتی تاکید کرد که یورش لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و پیش از او نفتالی بنیت چهره واقعی رژیم صهیونیستی که درصدد محو جنبه عربی - اسلامی شهر الخلیل است، اقدام ناشیانه به منظور وارد کردن فلسطینی ها و مقدسات آنها در بازی انتخاباتی رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: این یورش طمع ورزی و نیت های پلید رژیم اشغالگر قدس برای تسلط کامل حرم ابراهیمی از طریق گام به گام به ویژه در ایام اعیاد یهودی سپس تسلط کامل آن را افشا می کند و این امر تناقض آشکار با قرارداد ها و قوانین بین المللی که آزادی عبادت تحت اشغال را تضمین می کند، دارد.

الهباش نسبت به تداوم یورش سیاستمداران رژیم صهیونیستی به حرم ابراهیمی هشدار داد و آن را زمینه ای برای اجرای مجدد آن در داخل مسجد الاقصی و تقسیم زمانی و مکانی آن مانند آنچه در حرم ابراهیمی در شهر الخلیل رخ داد، دانست.

وی از سازمان های بین المللی خواست تا ضمن محکوم کردن اقدامات مقامات صهیونیست موجب پایان دادن به هتک حرمت های مقدسات اسلامی و مانع بدتر شدن اوضاع شوند.

اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس روز گذشته وارد محوطه حرم حضرت ابراهیم (ع) در شهر الخلیل شد و حرمت این مکان مقدس را زیر پاگذاشت.

لیبرمن مدعی شد که ورودش به این حرم در چارچوب تاکید بر هویت یهودی این شهر صورت می گیرد.

وی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژِیم صهیونیستی به خاطر عدم سیطره کامل بر شهر الخلیل انتقاد کرد.

نظامیان اسرائیلی پس از ورود لیبرمن رئیس حزب 'اسرائیل خانه ما' به حرم حضرت ابراهیم تدابیر شدیدی در اطراف این مکان مقدس اتخاذ کرده و مانع از ورود فلسطینیان به آن شدند.

مسجد یا حرم ابراهیمی در مرکز شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری قرار دارد. این مسجد دومین بنای مهم اسلامی پس از مسجد الاقصی در سرزمین فلسطینی به شمار می آید.

این مسجد در طول قرنها و حتی تا امروز، محل زیارت مسلمانان از نقاط مختلف جهان بوده و هست. به صورتی که برخی از زایران که در قرنهای گذشته از مناطق مختلف جهان به زیارت این مسجد آمدند، در این منطقه ساکن شده و فرزندان آنها هنوز اطراف حرم ساکن هستند.

بر اساس اظهارات مورخان، این مسجد به دوران حضرت ابراهیم خلیل الله (ع) باز می گردد و گفته شده است که این حضرت چهار هزار سال قبل در این مسجد به خاک سپرده شد و این مسجد هم به نام ایشان یعنی الخلیل نامگذاری شد.

داخل این مسجد قبه هایی وجود دارد که برخی منابع تاریخی آنها را مربوط به برخی از پیامبران و نزدیکان آنها، یعنی حضرت ابراهیم (ع) و همسرش ساره، اسحق (ع) و اسماعیل (ع) و یعقوب (ع) و یوسف (ع) و همسران آنها می دانند.

4949

کد N770345

وبگردی