آفتاب

بازداشت قریب به 1000 مدافع حقوق بشر طی 2014 در چین

بازداشت قریب به 1000 مدافع حقوق بشر طی 2014 در چین

یک گروه مدافع حقوق بشر امروز (دوشنبه) با اعلام اینکه دولت چین در سال 2014 قریب به 1000 مدافع حقوق بشر را بازداشت کرده، دولت پکن را به داشتن بدترین سوابق در نقض حقوق بشر از اواسط دهه 90 میلادی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه مدافعان حقوق بشر چین در گزارش سالانه خود آورده است: این آمار به بازداشت‌های دو سال قبل نزدیک است. از زمانی که شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین شده، مقام‌های پکن دست به سرکوب بی‌رحمانه آزادی‌های بنیادین با هدف تشدید و تحکیم قدرت خود در کشور زده‌اند و این امر باعث افول و از میان رفتن فضای جامعه مدنی، هدف قرار گرفتن مدافعان حقوق بشر و پیام‌آوران حقوق بشر در کشور شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: از اواسط دهه 90 میلادی و پس از قتل‌عام میدان «تیان‌آن‌من» بستر فعالیت وکلا، فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و لیبرال‌ها تنگ‌تر شده است و اکثر آنها یا در حبس خانگی‌اند یا از سخنرانی و حضور در مجامع عمومی منع شده یا به اجبار به تبعید رفته‌اند.

این گروه حقوق بشری 955 پرونده مربوط به مدافعان و فعالان حقوق بشر را که آزادی‌شان در 2014 سلب شده، ثبت کردند.

این گزارش چند روز پس از‌ آن منتشر شد که پنج مدافع حقوق زنان در پکن به خاطر تلاش برای برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه آزار جنسی در روز جهانی زن در هشتم مارس 2015 دستگیر شدند.

شی جینپینگ از 2012 که رئیس‌جمهور چین شده بر کمپینی علیه منتقدان دولتی نظارت دارد و تا به امروز صدها تن از این اپوزیسیون بازداشت یا محبوس شده‌اند.

با این حال، چین همچنان بر این عقیده استوار است که از حقوق قانونی شهروندانش چون آزادی تجمعات، بیان، مذهب و رسانه حمایت می‌کند.

در جریان مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سال سرکوب «تیان‌آن‌من» در ژوئن 2014 و کمپین اشغال مرکزی حامیان دموکراسی در هنگ‌کنگ دریابند، بیش از 200 فعال، وکیل و خبرنگار بازداشت شدند. همچنین تعداد وکلای حقوق بشری که در 2014 بازداشت یا تحت تعقیب قرار گرفتند نسبت به سال‌های دهه 2000 بیشتر بوده است.

این گروه حقوق بشری ادامه داد: افرادی که به دنبال اجرای حقوق بنیادین خود با تغییر در سیستم به شدت سرکوب‌گرایانه چین علیه خودشان هستند با شکنجه، بازداشت اجباری، ناپدید شدن اجباری، ارعاب و تهدید و سایر سوءرفتارها مواجه می‌شوند.

انتهای پیام

کد N770241

وبگردی