آفتاب
مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه فلک‎الافلاک خبر داد:

راه‎اندازی مرکز مطالعات قلعه‎های تاریخی ایران در قلعه فلک الافلاک

راه‎اندازی مرکز مطالعات قلعه‎های تاریخی ایران در قلعه فلک الافلاک

مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه فلک‎الافلاک گفت: عملیات تخریب الحاقات و بازسازی بخش‎های فرو ریخته قلعه به اتمام رسیده است.

احمد نصرالهی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، بیان کرد: محوطه تاریخی فلک‎الافلاک از جمله مهمترین محوطه‎های میراث فرهنگی ایران است و قلعه فلک‎الافلاک نیز به عنوان بنایی منحصر به فرد بر تارک آن می‌‎درخشد.

وی اضافه کرد: محوطه‎ای که طرح تبدیل آن به باغ موزه لرستان انجام شده است با آزادسازی آن از پادگان سپاه و مهمانسرای ارتش به راحتی در فهرست میراث جهانی ثبت و موجب رونق گردشگری در استان خواهد شد. با این کار درآمد سرشاری نصیب مردم استان خواهد کرد.

نصرالهی ادامه داد: پایگاه میراث فرهنگی محوطه فلک‎الافلاک با همکاری مدیریت امور پایگاه‎‌ها اقدامات ذیل را در راستای حفاظت، مرمت قلعه و ساماندهی محوطه در سال ۹۳ و ۹۴ در دستور کار خود قرار داده است.

این کار‌شناس میراث فرهنگی افزود: مرمت و احیای باغ گلستان در محوطه قلعه در سال ۹۲ آغاز شده که در پایان امسال به بهره‎برداری خواهد رسید. در این راستا ساماندهی چشمه گلستان، احیا باغ و گیاهان آن به انجام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مرمت ساختمان سربازخانه در سال ۹۱ آغاز شده و امسال نیز ادامه داشته است. این ساختمان در دو طبقه و حدود ۲۱۰۰ مترمربع زیربنا به موزه باستان‎‌شناسی لرستان تغییر کاربری خواهد داد و انتظار می‌‎رود در پایان سال ۹۴ به بهره‎برداری برسد.

نصرالهی یادآور شد: با تبدیل این ساختمان به موزه، فضای مورد نیاز جهت نمایش اشیا موزه‎ای و نفیس موجود در استان مرتفع خواهد شد و بعد از موزه ایران باستان از نظر غنای اشیا موزه‎ای دومین موزه کشور خواهد شد.

وی با اشاره به طراحی، اصلاح و تعمیر سیستم نور‌پردازی قلعه گفت: این سیستم اصلاح شده و طراحی نور‌پردازی ساختمان سربازخانه و باغ گلستان در حال تکمیل است که در سال ۹۴ پروژه اجرایی آن آغاز خواهد شد.

این کار‌شناس میراث فرهنگی با بیان اینکه مرمت ساختمان دژبانی که در واقع زندان پادگان متعلق به ارتش بوده آغاز شده است، ادامه داد: مرمت جامعی روی شیروانی، ناودانی‎‌ها، جرز‌ها و نما صورت پذیرفته است. با انجام گمانه‌زنی‎های باستان‎‌شناسی در اطراف بنا کف‎سازی سنگی بسیار زیبا و آژیانه منحصر به فردی در اطراف بنا از زیر پنج لایه سیمان و آسفالت بیرون آورده شد که بعد از تعطیلات نوروزی مرمت خواهد شد.

وی گفت: به طور کلی عملیات تخریب الحاقات و بازسازی بخش‎های فرو ریخته به اتمام رسیده است و مراحل تکمیلی آن در سال آینده اجرا خواهد شد.

نصرالهی با اشاره به آواربرداری محوطه باغ گلستان بیان کرد: در حدود ۲۵۰۰ مترمکعب خاک آوار و نخاله ساختمانی و بتن از محوطه باغ جمع‎آوری شد که مربوط به سال‎های گذشته و تخریب ساختمان‎های دانشگاه بوده است. با انجام این عملیات، بخشی از دیوار سربازخانه به همراه کف فرش مربوط به دوره پهلوی اول از زیر خاک بیرون آورده شده و محوطه جهت ساماندهی و احیا آماده شده است.

این محقق باستان‎‌شناسی تصریح‌کرد: طی سه ماه گذشته گزارش آسیب‌شناسی مفصلی از قلعه تهیه شد و بر اساس این آسیب‌شناسی اقدامات حفاظتی و مرمتی اضطراری به انجام رسیده است.

وی اظهارکرد: نصب شاهدهای گچی به منظور پایش ترک‎های ضلع شمال غربی، اصلاح و مرمت آبراهه‎‌ها و ناودان‎‌ها، پایش گلسنگ‎‌ها در ضلع شمالی، اصلاح فضای سبز دامنه تپه، اصلاح و مرمت سیستم نور‌پردازی موزه از جمله این اقدامات است. کار طراحی مبلمان محیطی، تابلوهای راهنما، نیمکت و سطل زباله در حال انجام است و انتظار می‌‎رود در تابستان سال ۹۴ به مرحله اجرا دربیاید.

نصرالهی با بیان اینکه کار استحکام بخشی قلعه از سال ۸۴ آغاز شده است و به دلیل کمبود اعتبار چند سالی است متوقف شده است، گفت: انتظار می‌‎رود با مکاتباتی که با دکتر طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و استاندار استان صورت گرفته در صورت تامین اعتبار در سه ماهه دوم سال آینده پروژه تکمیل استحکام بخشی قلعه آغاز شود.

این کار‌شناس میراث فرهنگی افزود: دو پروژه بزرگ مطالعات در حال بررسی جهت پژوهش است که اولی تهیه پلان مدیریت محوطه فلک‎الافلاک جهت تهیه پرونده ثبت در فهرست میراث جهانی و دیگری انجام مطالعات قلاع تاریخی ایران به منظور راه‌اندازی مرکز مطالعات قلاع تاریخی ایران در قلعه فلک‌الافلاک است که امید می‌‎رود در سال آینده افتتاح شود. همچنین طراحی محور سنگ‎فرش پیاده و جداره‌سازی خیابان فلک‎الافلاک و خیابان فردوسی (راسته بروجردی‎‌ها) در حال انجام است.

انتهای پیام

کد N770206

وبگردی