آفتاب

روسیه برای اولین سالگرد الحاق کریمه مراسم بزرگداشت برگزار می‌کند

روسیه برای اولین سالگرد الحاق کریمه مراسم بزرگداشت برگزار می‌کند

شانزدهم مارس اولین سالگرد همه‌پرسی تاریخی است که شبه جزیره کریمه را پس از شش سال حاکمیت اوکراین به روسیه بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات کریمه اوایل سال گذشته میلادی از پذیرش مشروعیت دولت جدید کی‌یف با از دور خارج کردن ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین به قدرت رسیده خودداری کرد و در عوض با برگزاری رفراندومی به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه تن داد.

کودتای فوریه سال 2014 در اوکراین که دولتی جدید و ناسیونالیستی را روی کار آورد، موجب نارضایتی اهالی روس زبان کریمه شد. روس‌زبانان این منطقه از زمانی که شبه‌جزیره کریمه در قرن 18 توسط روس‌ها از عثمانی گرفته کنترل این ناحیه را در دست دارند.

در همین حال در مستند در حال ساختی تحت عنوان «کریمه راهی به سوی خانه»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به وقایع پیش از رفراندوم بحث‌برانگیز کریمه پرداخته است. وی گفته است، مقامات منطقه برای سنجش حمایت مردم از الحاق به روسیه یک نظرسنجی برگزار کرده بودند.

پوتین ادامه داده است، این نظرسنجی نشان داده که 75 درصد از جمعیت 2.4 میلیون نفری کریمه از الحاق آن به روسیه حمایت می‌کنند.

در 11 مارس 2014، کریمه و سواستوپل، شهر بندری خاص آن اعلام استقلال کرده و خواستار الحاق به روسیه شدند. در پی این وقایع در 16 مارس رفراندومی گسترده برگزار شد و در 18 مارس توافقی مبنی بر الحاق بین کریمه و کرملین به امضا رسید.

روند تکمیل این توافق تقریباً یک سال طول کشید و پس از آن اهالی کریمه در ماه سپتامبر برای اولین بار جهت انتخاب مقامات پارلمانی و محلی در انتخابات شرکت کردند.

در همین حال روسیه قصد دارد تا برای اولین سالگرد رفراندوم کریمه و توافق الحاق آن بزرگداشتی برگزار کند. این در حالی است که کشورهای غربی نتایج رفراندوم الحاق کریمه را به رسمیت نمی‌شناسند.

انتهای پیام

کد N770114

وبگردی