آفتاب

توافق گروه‌های یمنی بر سر تشکیل شورای ریاست‌جمهوری

توافق گروه‌های یمنی بر سر تشکیل شورای ریاست‌جمهوری

منابع حزبی در یمن اعلام کردند که گروه‌های سیاسی در صنعاء با تشکیل شورای ریاست‌جمهوری موافقت کرده‌اند. در همین حال اخبار ضد و نقیضی درخصوص پایان شورش فرمانده نیروهای امنیت ویژه یمن در عدن منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی منابع حزبی یمنی در مصاحبه با روزنامه الحیاه اعلام کردند که گروه‌های سیاسی یمنی در صنعاء با حوثی‌ها بر سر تشکیل شورای ریاست‌جمهوری به توافق رسیده‌اند اما دو حزب اصلاح (اخوان‌المسلمین) و حزب ناصری (ملی‌گرا) در جریان مذاکرات سکوت کرده‌اند و همچنان بر حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن تاکید دارند.

منابع مذکور تاکید کردند که توافق اولیه‌ای در خصوص تشکیل شورایی متشکل از پنج عضو به نمایندگی از انصارالله، حزب کنگره ملی، به رهبری علی عبدالله صالح، فراکسیون اللقاء المشترک و جدایی‌طلبان جنوب یمن حاصل شده است و بر اساس آن نماینده جنوب یمن در این شورا احتمالاً ریاست آن را برعهده خواهد داشت.

یمنی‌ها پیشتر نیز رسیدن به چنین توافقی را اعلام کرده بودند اما با توجه به مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی راه به جایی نبرد.

از سوی دیگر منابع نظامی یمنی اعلام کردند که عبدالحافظ السقاف، فرمانده نیروهای امنیت ویژه عدن به نافرمانی‌های خود در اعتراض به تصمیم منصور هادی پایان داده است. منصور هادی در پی ناآرامی‌های اخیر در عدن و تلاش نافرجام برای کودتا السقاف را برکنار کرده بود.

منابع مذکور در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کردند که عبد ربه منصور هادی، پیامی شدیداللحنی علیه السقاف داشته و وی به نافرمانی‌های خود پایان داده است. السقاف با تحویل مقر نیروهای امنیت ویژه در عدن مخالفت کرده بود. روزنامه الحیاه گزارش داده است که یک هیات میانجیگر از سوی عبد ربه منصور هادی نزد السقاف رفته بود اما در قانع کردن وی برای پایان شورش‌ و تحویل دادن مقر نیروهای امنیتی عدن به فرمانده جدید شکست خورده است.

از سوی دیگر فرستاده سازمان ملل به یمن با خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن و عبدالله الصایدی، وزیر خارجه دولت وی و محمد الساعدی، وزیر تجارت و صنعت در خانه‌هایشان دیدار کرد و با آنها درخصوص تحولات اخیر در یمن بحث و گفت‌وگو کرده و آنها را در جریان آخرین نتایج مذاکرات میان طرف‌های سیاسی قرار داد.

انتهای پیام

کد N770099

وبگردی