آفتاب

مذاکرات ظریف و کری به صبح دوشنبه موکول شد

مذاکرات ظریف و کری به صبح دوشنبه موکول شد

مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و آمریکا که قرار بود امشب (یکشنبه) در لوزان سوییس آغاز شود، به دلیل تاخیر جان کری در ورود به هتل محل برگزاری مذاکرات با پیشنهاد هیات ایرانی به فردا (دوشنبه) صبح موکول شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیران خارجه ایران و آمریکا در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در سال جاری شمسی و درحالی که چیزی تا 10 فروردین ( مهلت رسیدن به تفاهم سیاسی) باقی نمانده است در لوزان سوییس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

هیات‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا در سطح وزیران خارجه، معاونان وزیر، کارشناسان و نیز مقامات عالی فنی- هسته‌ای از روز یکشنبه 24 اسفند در لوزان سوییس گرد آمدند تا آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به تفاهم سیاسی و شروع نگارش توافق جامع را در دستورکار قرار دهند.

در مذاکرات ظریف و کری علی اکبر صالحی، ارنست مونیز و معاونان آن‌ها نیز حضور دارند.

اولین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا با گفت‌وگوهای رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا به همراه معاونان و هیات‌های کارشناسی در حدود 3 ساعت و نیم برگزار شد. مذاکرات فنی میان ایران و آمریکا از دو مذاکرات قبلی در ژنو و مونترو سوییس آغاز شده است و به گفته مقامات دو طرف پیشرفت‌های ملموس در حل اختلافات و مسائل فنی صورت گرفته است. با این حال دو طرف اعلام کردند که هنوز مسائل و اختلاف‌هایی به ویژه در سطح سیاسی میان دو طرف وجود دارد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به سوییس در اظهارنظری گفته است که مذاکرات این هفته در لوزان تکلیف مذاکرات را روشن می‌کند.

با وجود آنکه گفت‌وگوهای هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن تمدید شده است اما فشار کنگره آمریکا و تعیین ضرب الاجل سوم فروردین موجب شده تا مذاکرات با شدت و سرعت بیشتری پیش رود.

این دور از مذاکرات هسته‌ای چند روز مانده به عید نوروز ایرانیان و در شرایطی کاملا مبهم برای رسیدن به تفاهم سیاسی برگزار می شود. برگزاری نشست حقوق بشر در ژنو و تعدد جلسات و همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی در شهرهای مختلف سوییس این کشور را در هفته‌های گذشته بسیار پر ترافیک ساخته است. به شکلی که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در دو دور گذشته در شهرهای دیگر سوییس به غیر از ژنو برگزار شده است.

به گزارش ایسنا آخرین دور و یکی از حساس ترین مذاکرات ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای به دور از هیاهوی رسانه‌ای برگزار می‌شود. علاوه بر این تعداد بسیار معدودی از رسانه‌های ایرانی موفق به حضور در محل مذاکرات در شهر لوزان شدند.

انتهای پیام

کد N769780

وبگردی