آفتاب

گفتمان ایرانی - اردنی میان نخبگان دو کشور آغاز می‌شود

گفتمان ایرانی - اردنی میان نخبگان دو کشور آغاز می‌شود

سفیر کشورمان در امان بر آغاز گفتمان ایرانی – اردنی میان نخبگان فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی فردوسی‌پور در گفت‌وگو با روزنامه العرب الیوم اظهار کرد: آغاز گفتمان ایرانی - اردنی میان نخبگان فرهنگی دو کشور در یکی از مراکز مطالعات استراتژیک امان به عنوان اولین نتایج سفر ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن به تهران خواهد بود.

او ادامه داد: ما با بی‌صبری منتظر برگزاری دهمین کمیته مشترک ایران و اردن هستیم چرا که برگزاری این کمیته فرصتی برای ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی میان دو کشور خواهد بود.

وی در ادامه به ماهیت این دیدار و زمان برگزاری آن اشاره‌ای نکرد اما آن را اولین گام برای فهم دو جامعه از یکدیگر و شناخت نقاط تفاهم میان دو کشور عنوان کرد و افزود: این گفتمان،‌ گفتمان رسمی نیست اما مقدمه‌ای برای انجام یک گفتمان رسمی جدی می‌تواند باشد.

فردوسی‌پور درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به امان طی چند روز گذشته گفت: من نیز از این مساله به واسطه آن چه در رسانه‌های اردنی منتشر شده مطلع شدم و اطلاعات بیش‌تری ندارم اما می‌توانم بین احساسم نسبت به این خبر تمایز قائل شوم و این طور برداشت کنم که امکان همکاری‌های فراگیر در مسائل متعدد وجود دارد. در این راستا می‌خواهم که به این خبر اهمیتی داده نشود مگر آن چه که از طریق منابع رسمی منتشر می‌شود. معتقدم اگر اراده قوی برای تقویت روابط وجود داشته باشد این روابط ایجاد خواهد شد اما ما نیازی به بزرگ‌نمایی‌های رسانه‌یی در این باره نداریم.

او تاکید کرد که در صورت وجود اراده سیاسی ایجاد روابط دو جانبه در زمینه‌های مختلف فراوان خواهد بود.

سفیر کشورمان در امان سفر اخیر ناصر جوده به تهران را سفری با اهمیت توصیف کرد و افزود: این سفر هم به لحاظ سطح روابط دو جانبه و هم به لحاظ تشکیل کمیته اقتصادی حائز اهمیت است.

وی در ادامه به وجود برخی دیدگاه‌های نزدیک میان مسوولان دو کشور درباره برخی مسائل منطقه‌یی اشاره کرد و ادامه داد: ملک عبدالله دوم بر اهمیت در پیش گرفتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید کرده است هم‌چنان که ایران هم همین موضع را در قبال مساله سوریه دارد. علاوه بر آن اردن بر حفظ وحدت اراضی سوریه و استقلال این کشور تاکید دارد و مخالف با هرگونه تجزیه و تقسیم آن است چرا که تقسیم سوریه تهدیدی برای کل منطقه است و ایران نیز در این موضع گیری با اردن موافق است.

فردوسی‌پور با اشاره به اوضاع عراق نیز تصریح کرد: اردن بر این باور است که حاکمیت و استقلال ملت عراق به واسطه فرزندان این کشور محقق می‌شود و این همان چیزی است که ما نیز به آن اعتقاد داریم. علاوه بر آن ایران به مساله توصیه‌های دولت هاشمی بر حفظ مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس احترام گذاشته و به آن اهتمام دارد و معتقد است که پناهندگان و آوارگان فلسطینی باید به سرزمین تاریخی‌شان برگردند و دولت مستقل فلسطینی در خاک فلسطین تشکیل شود.

او در ادامه به نامه ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران اشاره کرد و افزود: اهمیت این نامه در نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور درباره مساله تروریسم و افراط و تاکید بر میانه‌روی اسلام است. ما بر این باوریم که گفت‌وگو بهترین راه برای حل مشکلات و نزدیک کردن دیدگاه‌هاست.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا اردن می‌تواند میانجی بین کشورهای ایران و کشورهای عربی باشد تصریح کرد: عزم و اراده آغاز راه یک گفتمان هستند. مهم آن است که به دستاوردهای علمی اعتماد کنیم چرا که فرهیختگان و اندیشمندان مهم‌ترین ستون‌های ایجاد یک گفتمان تمدنی را تشکیل می‌دهند به ویژه این که اردن نیز از اندیشمندان و متفکران بسیاری برخوردار است و این راهی برای ترسیم یک جامعه مدنی است. اردن توانسته جامعه‌ای تقریبا عاری از بی سوادی را ایجاد کند و ما به توانایی‌های اردن اعتماد داریم.

وی درباره آن چه که به نقل از مشاور حسن روحانی مبنی بر این که بغداد پایتخت امپراطوری ایران است منتشر شده گفت: آن چه که از مشاور رییس‌جمهور گفته شده نادرست است و ما این خبر را تایید نمی‌کنیم. این خبر صحت ندارد. شخص مشاور سخن مخالف این مساله را مطرح کرده و آن این است که آن چه که داعش در منطقه انجام می‌دهد برخاسته از کینه است و آن‌ها می‌خواهند واقعیت منطقه و تاریخ آن را تغییر دهند.

فردوسی‌پور درباره نقش تهران در سوریه نیز تصریح کرد: نقش ما همانند نقش مصر و روسیه در این کشور است. باید تروریست‌ها را از این کشور خارج کرد و بر وحدت و استقلال سوریه و تجزیه نکردن آن تاکید کرد و برای پشت سر گذاشتن بحران به گفت‌وگو پرداخت.

او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا نزدیکی روابط ایران و اردن را به ضرر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌داند گفت: چنین عقیده‌ای ندارم چرا که اردن کشوری عربی و بخشی از اتحادیه عرب است و این کاملا طبیعی است که این کشور به تبادل دیدگاه‌های خود با کشورهای عضو در این اتحادیه بپردازد. ایران روابط اقتصادی زیادی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد و من این سوال را دارم که چرا برخی‌ها مخالف طرح اردن هستند با توجه به این که طرح اردن، منافع ملی آن را مورد توجه قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N769580

وبگردی