آفتاب
سید حسن خمینی در دیدار با خادمین افتخاری حرم امام:

حرم امام کانون دمیدن روح اندیشه امام در نسل های آینده است

حرم امام کانون دمیدن روح اندیشه امام در نسل های آینده است

تولیت آستان مقدس امام خمینی با بیان اینکه بارگاه امام متعلق به یک فرد نیست، گفت: امام برای ما نماد آزادگی، ایستادگی، اسلام و تشیع است و حرم امام برای ما کانون دمیدن این روح در قرن ها و نسل های آینده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در اولین همایش خادمین افتخاری آستان مقدس امام خمینی، با بیان اینکه فلسفه تشکیل حرم امام ، ایجاد کانونی بود که برای همیشه بازتاب دهنده اندیشه و آرمان امام باشد، اظهارداشت: امام به عنوان یک شخص مقتدای همه مردم ایران و بلکه رهبر همه مردم آزاده جهان بود و قطعا در میان شیعیان، چه شیعیان هم زبان ما در افغانستان و چه غیر هم زبان، ایشان یک شخصیت بی بدیل، مقتدا و معشوق بود.

وی افزود: یک فرد هرچقدر هم بزرگ باشد و برای پیروان و دوستانش هرچقدر هم مقدس باشد احتیاج به بارگاه ندارد؛ اما بارگاه امام صرفا تجلیل از شخصیتی که در زمان خود منشاء آثار گرانقدر بود و تا بعدها منشاء آثار بزرگ خواهد بود و بارگاه یک فرد نیست؛ زیرا ما در اندیشه خودمان شخص پرستی نداریم و شخصی‌تها را هرچقدر بزرگ باشند نمی پرستیم، بلکه امام برای ما نماد آزادگی، ایستادگی، اسلام و تشیع است و حرم امام برای ما کانون دمیدن این روح در قرن ها و نسل های آینده است.

یادگار امام گفت: امام هرچقدر هم بزرگ باشد روزی از میان ما رفت و شخصیت بی بدیل امام در کنار اولیاء و اجداد خود ان شاء الله در اعلی علیین محشور است و لذا امروز امام به ما محتاج نیست، بلکه ما به او محتاج هستیم؛ امام به عنوان یک الگو و نماد است و نام او یک پرچم برای نسل های آینده اوست. به همین دلیل حرم امام صرفا حرم یک فرد نیست؛ البته همیشه نفس قدسی کسانی که خوب و برای خدا زیستند منشاء برکت و کرامت و توسلات است؛ همانطور که ما این کرامت ها را از امام دیده ایم.

وی با بیان اینکه ما در حرم با انسانهای بسیار زیادی رو به رو هستیم که می آیند تا برای آینده نفس تازه کنند و برای ادامه راه انرژی بگیرند، ادامه داد: اندیشه متعالی امام آزادگی است و اینکه انسانها آزاد بوده و دربند نیستند و بزرگترین مبارزه امام، مبارزه با استبداد شاهنشاهی بود؛ اندیشه امام استقلال و ایستادگی در مقابل خط سلطه پذیری است؛ اندیشه امام دین داری و معنویت گرایی و این است که مردم احساس کنند در این جهان عاملی فراتر از مادیات وجود دارد که می تواند زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهد؛ اندیشه امام توانمندسازی انسان‌ها برای پیشرفت و بازتولید انرژی هایی است که در یک سرزمین وجود دارد و اندیشه امام توسعه و فقرزدایی است. امام در روزهای آخر عمرشان فریاد بلند جنگ و فقر و غنا را سر دادند که جنگ فقیر و غنی نیست، بلکه جنگ با نظام دیوانسالاری است که به شکاف فقیر و غنی می انجامد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) در خصوص رفاه مردم زمان خویش، تأکید کرد: حکومت آن حضرت توسعه فقر نیست، بلکه حکومت توسعه است و اندیشه امام اندیشه نبود تبعیض و وجود عدالت است؛ بزرگترین ظلم ها ظلمی است که در پناه قانون باشد، مانند نظام شاهنشاهی که نفس قانون آن ظلم است، اما امام با هرگونه تبعیض در جامعه مبارزه کرد.

تولیت آستان مقدس امام خمینی گفت: ما حرم امام را کانون دل‌هایی می دانیم که پس از امام به یاد امام افراد آن را پناه و ملجاء خود قرار می دهند تا در آن بنشینند و برای راه طولانی آینده کسب انرژی کنند که این راه فراتر از مرزهای جغرفیایی ایران است.

سید حسن خمینی همچنین گفت: بحمدلله حرم امام سال آینده به بهره برداری کامل می رسد و ما سال آینده پس از سالگرد، با ورود به حرم امام نیازمند یک مجموعه قوی خادمان افتخاری هستیم. این مجموعه باید همت کرده و هیچ مانعی را سر راه خود برنتابیده و با هر امکاناتی که لازم است مجموعه را گسترده کرده و ارتباط مردم با مجموعه حرم را برقرار کنند. در این راستا باید مرتبا کلاس هایی برگزار شود و افراد دائما باید آموزش های لازم را ارائه دهند.

وی در پایان به خادمان حرم مطهر امام راحل توصیه کرد: طبعا در حرم امام متکدیان یا افراد کارتن خواب ممکن است بیایند؛ اما آنها بر ما وارد نشده اند بلکه به آستان امام آمده اند و لذا اگر گره بر ابرو بیفکنید تخلف کرده اید؛ کسی حق برخورد بد با زائر حتی اگر از افرادی باشد که پایین ترین منزلت اجتماعی را داشته باشند، ندارد.

انتهای پیام

کد N769567

وبگردی