آفتاب

اندیشکده آمریکایی: کره شمالی احتمالا تا سال 2020 میلادی 100 سلاح اتمی دارد

اندیشکده آمریکایی: کره شمالی احتمالا تا سال 2020 میلادی 100 سلاح اتمی دارد

اندیشکده‌ علوم و امنیت بین‌الملل هشدار داد، کره شمالی احتمالا در پنج سال آتی به شدت ظرفیت‌های اتمی‌اش را تقویت کرده و ممکن است تا سال 2020 میلادی 100 سلاح اتمی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، موسسه علوم و امنیت بین‌الملل مستقر در آمریکا گفت: گمان می‌رود پیونگ یانگ در حال حاضر 16 سلاح اتمی داشته باشد که با اورانیوم و پلوتونیوم غنی شده برای استفاده در سلاح ساخته شده‌اند.

این موسسه افزود: در بدترین حالت این کشور برنامه اتمی محرمانه‌اش را ارتقاء خواهد داد و نه تنها سلاح‌های بیشتر تولید می‌کند بلکه ظرفیت‌های تخریبی آن‌ها را افزایش داده و کلاهک‌های اتمی کوچک شده را جایگزین می‌کند. تسلیحات اتمی کره شمالی احتمالا پیچیده‌تر شده چرا که آزمایش‌های زیرزمینی ادامه یافته و تجربه کره شمالی در تسلیحات اتمی بیشتر و کامل‌تر شده است.

دیوید آلبرایت، کارشناس مسائل منع گسترش تسلیحات اتمی و رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی گفت، این پیش بینی برمبنای این فرض است که کره شمالی دو نیروگاه سانتریفیوژ دارد. یکی از این نیروگاه‌ها در "مرکز تحقیقات علمی اتمی یونگ بیون" قرار دارد که در 60 مایلی شمال پیونگ یانگ واقع است.

آلبریت گفت، پناهندگان کره شمالی نام سه مکان را که ممکن است نیروگاه دوم در آن جا قرار گرفته باشد، اعلام کرده‌اند. این اطلاعات هنوز به صورت مستقل تایید نشده‌اند.

وی افزود: دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بر امضای یک توافق جامع با ایران در خصوص اقدامات اتمی‌اش متمرکز است و انرژی برای رسیدگی به برنامه اتمی کره شمالی ندارد که این یک "فاجعه" محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N769409

وبگردی