آفتاب

بررسی دلیل موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای

بررسی دلیل موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای

یک شبکه خبری فرانسوی در تحلیلی نوشت: اگرچه آمریکا به دنبال دستیابی به توافق با ایران در مذاکرات هسته‌ای است اما فرانسه موضع سختی در مذاکرات اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه تلویزیونی فرانس 24 در تحلیلی درباره مواضع فرانسه در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، نوشت: برخی از تحلیلگران معتقدند که پاریس مواضع سختی را در قبال ایران اتخاذ کرده است در حالی که آمریکا اکنون به نظر می‌رسد که به انجام توافق مشتاق است.

اکنون زمان دستیابی به توافق نزدیک می‌شود و فرانسه به نظر می‌رسد که نقش دولت پیشین آمریکا را در مذاکرات بر عهده گرفته است.

برنارد هورکید، کارشناس مسائل ایران در مرکز مطالعات علمی فرانسه در این‌باره می‌گوید: فرانسه مسیر مخالف در جهت مسیر آمریکا اتخاذ کرده است. دولت سوسیالیست کنونی فرانسه موضع سرسختانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ کرده است که نیکولاس سارکوزی، رییس‌جمهور محافظه‌کار و پیشین این کشور اتخاذ کرده بود.

وی ادامه می‌دهد: پاریس به طور آشکار به دنبال یک ثبات محافظه‌کارانه است و بیش‌تر متمایل به مخالفت با نفوذ ایران در منطقه است.

اما برخی تحلیلگران نیز معتقد هستند اگرچه فرانسه موضع سختی در قبال ایران اتخاذ کرده است اما امکان دستیابی به توافق را به خطر نمی‌اندازد و به دنبال این ریسک نیست.

فرانسوا نیکولاد، دیپلمات پیشین در تهران و متخصص مسائل منع اشاعه در این باره می‌گوید: فرانسه نمی‌خواهد باعث تخریب مذاکرات هسته‌ای شود. همه قدرت‌های جهان در این توافق بر مسائل مهمی تاکید می‌کنند.

دیپلمات‌های فرانسوی که در حال حاضر در مذاکرات هسته‌ای شرکت می‌کنند همگی دارای موضع غیرقابل انعطاف درباره توافق با تهران است.

لوران فابیوس، وزیر خارجه کنونی فرانسه در سال‌های 1984 تا سال 1986 نخست‌وزیر فرانسه بوده است، دوره‌ای که در آن روابط تهران و پاریس دچار تنش‌هایی بوده است.

یک دیپلمات فرانسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام می‌کند: فابیوس هنوز تحت تاثیر ایرانیان در آن دوره بوده و به طور کامل هیچ اعتمادی به آن‌ها ندارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای این که بتواند نگرانی‌های فرانسه را برطرف کند اعلام می‌کند که هدف از این مذاکرات تنها دستیابی به یک توافق نبوده بلکه دستیابی به یک توافق درست است.

یک دیپلمات اروپایی در این باره می‌گوید: در نهایت مذاکرات درباره دو طرف است و آن ایران و آمریکاست. همه مسائل بستگی به توانایی آن‌ها برای ایجاد اعتماد است.

انتهای پیام

کد N769395

وبگردی