آفتاب
سامری در نطق میان دستور:

آقای فانی! معلمان ارکان اصلی نظام هستند

آقای فانی! معلمان ارکان اصلی نظام هستند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فانی معلمان ارکان اصلی نظام هستند و این رکن نظام را بیش از این نلرزانید.

به گزارش خبرنگار مهر عبدالله سامری در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: می‌خواهم قصه‌ای بگویم از قصه‌های پر درد مردم، قصه‌ای کهنه و آلوده به درد و بیکاری، تبعیض، خرابی و ویرانی که هیچ کدام از مسئولان نیز توجهی به آن ندارند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سلام بر خرمشهر، سرزمین طلوع ایثار مردان خدا، سلام بر مردمی که زخم‌های دیروز را امروز مرور می‌کنند، سلام بر مردمی که نفت‌شان تعبیر سازندگی، آب، پایندگی و سکوتشان سادگی است.

وی افزود: سلام بر مردمی که در حسرت سازندگی هاشمی تا آزادی خاتمی و عدالت احمدی‌نژاد هستند آیا می‌توانید خاک شش چیست و مردم خاکی کجای این سرزمین هستند؟

سامری گفت: به راستی فرق یک خرمشهری مرز نشین با تهرانی پایتخت نشین که با اولین گردو غبار ماسک‌های فیلتر دار و شیر رایگان در اختیارشان می‌گذارید چیست؟

وی ادامه داد: آیا وقت آن نرسیده آب و برق خرمشهر و گردوغبار موجود را مجانی کنید؟ به راستی نقش بی‌رنگ و لعاب سازمان محیط زیست، مراکز هواشناسی و رسانه‌های خاموش در پستوی کدامین سکوت پنهان است؟

سامری گفت: امروز می‌خواهم از پدیده‌ای بگویم که با گذشت سال‌ها از آن هنوز مسئولان به دنبال منشاء آن هستند غافل از آنکه سرطان قرنیه چشم، ریه، تنگی نفس و تولد نوزادان ناقص امان مردم را بریده و ریه‌هایشان را از بی‌تدبیری مسئولان مملو کرده است.

وی افزود: نمی‌دانم چگونه بگویم اما زنده‌ایم و حق حیات داریم. چگونه بگویم سهم‌مان از 51 درصد طلای سیاه، منطقه آزاد و آب کارون و کشاورزی فقط حسرت نداشته‌ها است. امروز می‌خواهم از چشمه‌های نفتی بگویم که در همسایگی‌مان ندای تبعیض سر داده و آغوش خود را برای غیربومیان باز کرده و بومی ها را می‌راند.

سامری با بیان اینکه سهم ما از نفت چیست؟ گفت: آیا باید سهم‌مان را در استنشاق هوای آلوده، استخدام غیربومیان، بیکاری جوانانی که با مدارج عالیه کارگری می‌کنند و آب کارون را در کدام تونل مخفی و حفاری شده باید جست؟

وی با تاکید بر اینکه گردو غبار امروز حاضر بی‌تدبیری دیروز نیست، گفت:مسئول بی‌آبی کارون کیست؟ آیا گردوغبار امروز حاصل بی‌تدبیری دیروز، خشکی تالاب‌های خوزستان، انتقال آب کارون و استخراج نفت نیست؟ چگونه بگویم خاک‌شش‌هایمان توان نفس‌کشیدن ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، امروز می‌خواهم شکوه ثروتی را فریاد کنم که در زیر تبعیض، فقر و بیکاری و بی‌عدالتی پنهان است، می‌خواهم بگویم اگر نفت خوزستان سهم ایران است گردوخاک کشنده خوزستان نیز معضل تمام ایران است. شهرستانی که مملو از مدارک دانشگاهی جوانان است که دیدگان حسرت شاهد به کار گیری نیروهای غیر بومی و سفارش تهران نشینان هستند.

سامری ادامه داد: جوانان خرمشهری که در عین طی کردن مدارج عالیه در حاشیه خیابان‌ها دستفروشی می‌کنند و بغض‌های در گلو نشسته که آمیخته با رنج از نحوه گزینش افراد غیربومی شاغل در وزارت نفت، منطقه آزاد اروند و مدیران پروازی و از رده خارج شده و فسیل شده شب را به روز می‌گذرانند.

وی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه معلمی شغل انبیا است، گفت: معلمی ساختن است نه سوختن از بی‌منزلتی‌ها. آقای فانی اگر امروز من نماینده و شما وزیر هستید، مدیون همین شمع‌های سوخته‌ایم. آیا از معیشت معلمان خوزستان خبر دارید؟ آیا می‌دانید 70 درصد از آنها هنوز مسکن برای سکونت ندارند؟

سامری خطاب به فای وزیر آموزش و پرورش، گفت: اگر در حال حاضر شما وزیر و بنده نماینده هستیم مدیون معلمان خود بوده که اکنون کمترین توجهی نیز به آن‌ها نمی‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای فانی آیا می‌دانید سرانه مدارس خرمشهر بیش از 2 سال پرداخت نشده و اکثر مدارس آن فاقد سرایدار است. وضعیت استخدام معلمان پیش‌دبستانی را چه کسی باید مشخص کند. چرا از نجابت فرهنگیان سوءاستفاده می‌کنید؟

وی افزود: شأن معلمان این نیست که سبد کالا همتراز با مددجویان بهزیستی و کمیته امداد لحاظ کنیم. امروز می‌خواهم ندای مظلومیت معلمی را فریاد بزنم که از وعده‌های شما به ستوه آمده است.

سامری گفت:آقای فانی معلمان ارکان اصلی نظام هستند و این ارکان نظام را بیش از این نلرزانید.

وی تاکید کرد: آیا در دولت سمعکی از انصاف نیست تا صدای له شدن استخوان‌های منادی رسالت پیامبر را بشنود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، خطاب به وزیر نیرو گفت: آقای چیت‌چیان آیا می‌دانستید آب کارون دیگر آب نیست بلکه فاضلاب است. مسئول اتمام طرح فاضلاب خرمشهر کیست؟ آیا می‌دانید مرکزیت خرمشهر محصور در فاضلاب است؟ آیا محرومیت مناطقی چون کارون و مردم آن که از جزیی ترین امکانات نیز محروم هستند را دیده‌اید؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: آقای رئیس جمهور می‌دانم مشکلات موجود قلب شما را آزرده اما تدبیرتان امید را در دل‌ها پرورانده و به خاطر قداست خرمشهر مظلوم شما را قسم می‌دهم به داد فریاد مظلومانه خرمشهر برسید.

کد N769292

وبگردی