آفتاب

"واتیکان" به جنگ داعش می رود

"واتیکان" به جنگ داعش می رود

مقامات واتیکان گفته‌اند برای متوقف کردن حملات گروه تروریستی داعش، علیه مسیحیان و دیگر اقلیتها در خاورمیانه، و درصورتی که راه‌حل سیاسی برای این قضیه پیدا نشود، استقاده از قوه قهریه ممکن است ضروری باشد.



اسقف سیلوانو توماسی، ارشدترین دیپلمات واتیکان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، گفته است که نیروهای جهادی در منطقه مرتکب "کشتار جمعی" هستند و باید متوقف شوند.

او در مصاحبه‌ای با وبسایت کاتولیک "کروکس" در آمریکا، گفته است: "آنچه که ضروری است ائتلافی هماهنگ و از قبل برنامه‌ریزی شده است تا هر آنچه را که در توان دارد برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی بدون توسل به خشونت به کار گیرد ... اما اگر این راه‌حل میسر نشد، آنگاه استقاده از زور ضروری است."

او افزوده است: "ما باید اینگونه کشتهای جمعی را متوقف کنیم. در غیر اینصورت در آینده از اینکه چرا کاری نکرده و اجازه داده‌ایم تا چنین چیزی به وقوع بپیوندد، پشیمان خواهیم بود."

به طور سنتی واتیکان با استفاده از عملیات نظامی در منطقه مخالف بوده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان، پیشتر کشتن ۲۱ مسیحی (قبطی) از سوی نیروهای داعش را محکوم کرد. نیروهای داعش در ماه گذشته میلادی (فوریه) این مسیحیان را در لیبی سر بریدند.

داعش اقلیتها را در مناطق تحت کنترل خود در سوریه و عراق مورد هدف قرار می دهند. هزاران تن از اقلیتها در ماههای گذشته مجبور به فرار و ترک خانه های خود شده‌اند.

پیشتر و در اواخر ماه گذشته میلادی سازمان‌های حقوق بشری درباره تلاش داعش برای ریشه‌کن کردن اقلیت‌های مذهبی و قومی در نقاط مختلف عراق هشدار دادند.

گروه حمایت از وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در عراق، جنایات داعش علیه این اقلیت‌ها را "جنایت جنگی" و در بعضی موارد "نسل کشی" خواند.

به گزارش این گروه از ماه ژوئن سال گذشته تاکنون هزاران مسیحی، ایزدی، ترکمن و سایر اقلیت‌های ساکن درعراق توسط داعش ربوده، شکنجه شده و به قتل رسیده‌اند.

این نهاد گفته است که ظاهرا داعش این اقدامات را با آگاهی و با هدف ریشه کن کردن تنوع مذهبی و نژادی در کشور انجام می‌دهد.

52261

کد N768827

وبگردی