آفتاب
خاشی عنوان کرد:

عدم ثبات سیاست های تجاری افغانستان مشکلی بر سر راه روابط اقتصادی

عدم ثبات سیاست های تجاری افغانستان مشکلی بر سر راه روابط اقتصادی

بیرجند - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عدم ثبات سیاستهای تجاری افغانستان را مشکلی در مسیر روابط اقتصادی با این کشور دانست و گفت: برخی سیاستهای تجاری در افغانستان برای خراسان جنوبی درد سرساز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی خاشی شنبه شب در دیدار سفیر افغانستان در ایران با تجار خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهارکرد: ما به عنوان دولتمردان در هر کشور باید مردم خود را دوست داشته باشیم و نباید با ایجاد قوانین سخت به دنبال رنج مردم باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون روستای کلاته نظر کشور افغانستان دارای هشت هزار جمعیت است، افزود: ما آمادگی داریم که شرایط را فراهم کنیم که مرزنشینان افغانستان از امکانات بهداشتی خراسان جنوبی بهره مند شوند.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با تاکید براینکه باید زمینه رسمی شدن بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه توسط افغانستان فراهم شود، اظهارکرد: برخی از مسئولان کشور افغانستان از کیفیت کالاهای صادر شده از خراسان جنوبی اظهار نارضایتی داشته که در این رابطه زمانی که کالاهای مختلفی سه الی چهار ماه در بازارچه ها این استان انباشته می شود مسلما کیفیت زمان تولید را ندارد.

افغانستان امکانات آتش نشانی را در آن سوی مرز افزایش دهد

خاشی اضافه کرد: اگر بازارچه های خراسان جنوبی به صورت دائم فعال باشند مسلما کالاهای ایرانی با کیفیت بهتری به دست مردم افغانستان می رسد.

وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران بر کالاهای ترانزیتی از دیگر کشورها هیچ نظارتی ندارد، گفت: چند هفته گذشته ۹ کامیون کالای بی کیفیت از کشور عراق از طریق خراسان جنوبی ترانزیت شده که جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت این نوع کالا هیچ نقشی ندارد ولی به نام ایران تمام شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه  کالاهای تولید شده در ایران و بخصوص در خراسان جنوبی دارای بالاترین کیفیت هستند، بیان داشت: گاها برخی از سیاست های تجاری در کشور افغانستان برای خراسان جنوبی درد سرساز می شود به عنوان مثال در تابستان سال جاری کشور افغانستان جلوی ترانزیت مشتقات نفتی از خراسان جنوبی را گرفت که این اقدام در صورت تکرار بیشترین هزینه را برای خراسان جنوبی در پی خواهد داشت.

خاشی عدم ثبات مدیران گمرک استان فراه افغانستان را یکی دیگر از مشکلات بازرگانی کشور افغانستان دانست و افزود: این باعث می شود که خراسان جنوبی برنامه خوب و ثابتی در زمینه صادرات کالا با کشور افغانستان نداشته باشد.

وی از سفیر کشور افغانستان خواست که  کشور افغانستان امکانات آتش نشانی را در آن سوری مرز افزایش دهد چراکه آتش گرفتن کامیون های ایرانی در آن طرف مرز به ضرر تجار ایرانی تمام می شود.

کد N768580

وبگردی