آفتاب

اردوغان: ترکیه به سمت دیکتاتوری حرکت نمی‌کند

اردوغان: ترکیه به سمت دیکتاتوری حرکت نمی‌کند

رئیس‌جمهوری ترکیه ادعاها درباره اینکه قانون اساسی جدید اختیارات وی را برای ایجاد یک دیکتاتوری در این کشور گسترش می‌دهد، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "رجب طیب اردوغان"، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی در استان غربی این کشور گفت: آنها می‌گویند که سیستم ریاست جمهوری با خود دیکتاتوری به همراه می‌آورد. آیا در ایالات متحده، مکزیک یا برزیل نیز همین روند وجود دارد؟ تغییرات، ایجاد یک ترکیه نوین و یک قانون اساسی جدید اجتناب‌ناپذیر است. یک سیستم ریاست جمهوری نیز اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

رجب طیب اردوغان که یکی از موسسان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه محسوب می‌شود، پس از خدمت در سمت نخست‌وزیری برای بیش از یک دهه در اوت سال گذشته میلادی به عنوان رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شد و به دنبال تحکیم نقشش در این سمت است.

متمم‌های قانون اساسی ترکیه نیازمند حمایت بیش از دو سوم اعضای 550 کرسی پارلمان ترکیه یا به عبارتی دست کم 367 رای است.

حزب حاکم ترکیه که هم اکنون 312 کرسی در پارلمان این کشور دارد به دنبال افزایش تعداد کرسی‌ها در انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن 2015 است.

مخالفان اردوغان مکررا وی را به داشتن تمایلات دیکتاتوری متهم می‌کند اما اردوغان در سخنرانی خود گفت: اگر مردم به دنبال یک ریاست جمهوری اجرایی هستند، این امر اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

کد N768522

وبگردی