آفتاب

آسوشیتدپرس: آمریکا خروج از افغانستان را به تاخیر می‌اندازد

آسوشیتدپرس: آمریکا خروج از افغانستان را به تاخیر می‌اندازد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، کاخ سفید طرح‌های خود را برای کاهش شمار سربازان آمریکایی در افغانستان به 5500 تن در سال جاری لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش داد، برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بسیار کندتر از برنامه انجام خواهد شد و 9800 سرباز آمریکایی تا سال 2016 در افغانستان باقی می‌مانند.

طبق این گزارش، هنوز هیچ تصمیم نهایی‌ در این باره اتخاذ نشده است اما مذاکرات درباره حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان حتی پس از 2016 در جریان است. براساس گزارش آن، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از سفر اواخر ماه اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به کاخ سفید به عنوان فرصتی برای اعلام تاریخ جدید خروج استفاده خواهد کرد. در گذشته اشرف غنی به صورت ضمنی خواستار کاهش سرعت خروج نیروهای آمریکایی شده بود.

باراک اوباما قرار است 24 مارس با اشرف غنی در کاخ سفید دیدار کرده و در ضیافت نهاری میزان وی باشد. طی چند هفته گذشته، مقام‌های آمریکایی به صورت ضمنی درباره احتمال تاخیر در اجرای برنامه خروج اظهاراتی را مطرح کرده‌ بودند.

در ماه فوریه اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به کابل گفت که واشنگتن درباره این ایده بحث و رایزنی خواهد کرد.

طبق توافق کنونی 11 هزار تن از نیروهای آمریکایی باید تا پایان 2015 شمار آنها به نصف کاهش یابد و سال پس از آن باید تمام نیروها خارج شده باشند. تا پایان 2016 حضور نظامی آمریکا احتمالا به حالت "عادی" و برای تامین امنیت سفارت خود کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

کد N768472

وبگردی