آفتاب

واکنش مسکو به نگرانی‌های آمریکا درباره ویتنام

واکنش مسکو به نگرانی‌های آمریکا درباره ویتنام

روسیه، نگرانی‌های واشنگتن درباره استفاده مسکو از پایگاه سابق آمریکا در ویتنام جهت سوخت گیری بمب افکن‌های روس را رد و اظهار نظرهای اخیر ایالات متحده در این باره را "گیج کننده" و "عجیب" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش از این در روز چهارشنبه هفته گذشته آمریکا از ویتنام خواسته بود تا مانع استفاده روسیه از خلیج "کام ران" جهت سوخت گیری هواپیماها شود.

در همین حال وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای در این باره اظهار کرد: شنیدن چنین اطلاعیه‌ای از سوی نمایندگان کشوری که نیروهای مسلح‌اش در تعدادی از کشورهای آسیا - اقیانوسیه پایگاه دارند و کشوری که به افزایش سطح فعالیت‌های نظامی خود درمنطقه ادامه می‌دهد، عجیب است.

این در حالی است که ایالات متحده می‌گوید روسیه از پایگاه نظامی موجود در ویتنام برای سوخت گیری بمب افکن‌های خود که قابلیت اتمی دارند استفاده می‌کند و قصد دارد با این کار قدرت خود را در منطقه آسیا - اقیانوسیه به نمایش بگذارد.

در همین حال وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود این اظهارات مقامات آمریکایی را "گیج کننده" توصیف کرده است.

این وزارتخانه در اطلاعیه خود آورده است، فعالیت‌های نیروی هوایی روسیه و همکاری آن با ویتنام کاملا منطبق بر قوانین بین‌المللی و توافقات دوجانبه بوده و به صورت مستقیم علیه هیچ کس و هیچ چیز نیست و همچنین تهدیدی علیه صلح و ثبات در منطقه آسیا - اقیانوسیه محسوب نمی‌شود.

ژنرال ونسیت بروکز، فرمانده نیروهای آمریکایی در اقیانوسیه هفته گذشته در مصاحبه‌ای با رویترز اظهار کرده بود هواپیماهای روسی پروازهای تحریک آمیزی را به ویژه در نواحی فعالیت نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام انجام می‌دهند.

در همین حال روز پنج شنبه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: آمریکا نمی‌خواهد که روسیه از خلیج کام ران استفاده کند.

جنیفر ساکی در این اظهارات خود عنوان کرده بود: ما از مقامات ویتنامی می‌خواهیم تا تضمین کنند که روسیه دیگر نمی‌تواند از خلیج کام ران برای انجام فعالیت‌هایی که موجب افزایش در این منطقه می‌شوند، استفاده کند.

همزمان رادیو آمریکا به نقل از سخنگوی سفارت انگلیس در هانوی اعلام کرد، درخواست آمریکا هفته گذشته به مقامات ویتنامی ابلاغ شده و هنوز پاسخی از سوی دولت ویتنام دریافت نشده است.

در همین حال روز گذشته (جمعه) خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از سفیر این کشور در ویتنام نوشت: ویتنام و روسیه کشورهای مستقلی هستند و نیاز به هیچ توضیح و توصیه‌ای از جانب هیچ کس ندارند. همچنین ما هیچ قصدی برای گوش دادن به خواسته‌های دیگران نداریم.

روسیه و ویتنام متحدانی قدیمی هستند و مسکو یکی از مهمترین حامیان هانوی در جنگ مقابل آمریکا بود که در سال 1975 پایان یافت. اما برخوردهای اخیر در زمانی رخ داده‌اند که روابط بین واشنگتن و هانوی به ویژه در امور امنیتی رو به بهبود است.

انتهای پیام

کد N768053

وبگردی