آفتاب

مجسمه‌ گاندی در کنار تندیس چرچیل در میدان پارلمان انگلیس

مجسمه‌ گاندی در کنار تندیس چرچیل در میدان پارلمان انگلیس

انگلیس امروز (شنبه) از مجسمه رهبر استقلال هند در میدان مشهور "پارلمان" پرده برداری می‌کند؛ مکانی که مملو از بناهای یادبود افرادی است که از امپراتوری انگلیس دفاع کردند، آنچه که گاندی به نابودی آن کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است مجسمه ماهاتما گاندی، رهبر استقلال هند در کنار مجسمه وینستون چرچیل، رهبر زمان جنگ انگلیس قرار گیرد. مردی است که در راه استقلال هند مانع‌تراشی کرد و سعی در کوچک شمردن گاندی و تمامی آرمان‌هایی که وی برای آنها قیام کرد داشت.

چرچیل گاندی را یک وکیل فتنه جو و یک شارلاتان می‌دانست.

اما با گذشت هفت دهه از استقلال هند از انگلیس در سال 1947 میلادی که با تلاش کمپین نافرمانی مدنی صلح آمیز گاندی تحقق یافت، روابط میان این دو کشور محکم شده است چرا که آن‌ها به تقویت روابط اقتصادی تمایل دارند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و آرون جیتلی، وزیر دارایی هند از این مجسمه پرده برداری می‌کنند تا صدمین سالروز بازگشت گاندی به هند از آفریقای جنوبی را جشن بگیرند.

جیتلی در بیانیه‌ای گفت: با این اقدام لحظه مهم و تاریخی تحکیم روابط میان کشورهایمان را جشن می‌گیریم. هند و انگلیس ارزش‌های مشابهی را به اشتراک گذاشته و ما از یک همکاری برابر برخورداریم. این دوستی بادوام یکی از میراث‌های باقیمانده از گاندی است.

ساجد جاوید، وزیر فرهنگ انگلیس گفت، آرزوی گاندی در خصوص ایجاد روابط دوستانه و برابر میان هند و انگلیس به تحقق پیوست.

شری گوپالکریشنا گاندی، نوه ماهاتما در این مراسم سخنرانی می‌کند. قرار است صدها تن از مهمان‌های دعوت شده و مردم جامعه در این مراسم شرکت کنند.

مجسمه گاندی کوتاه‌تر از دیگر مجسمه‌های این میدان معروف خواهد بود تا بیانگر این حقیقت باشد که گاندی خودش را فردی از میان مردم تلقی می‌کرد.

انتهای پیام

کد N768011

وبگردی