آفتاب
گزارش مهر از آغاز دور جدید گفتگوهای هسته ای؛

پیشرفت جدی در مذاکرات/ هنوز چند ماه تا توافق جامع باقی است

پیشرفت جدی در مذاکرات/ هنوز چند ماه تا توافق جامع باقی است

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای گفت:پیش بینی بنده این است که نه در این دور، اما به زودی شاهدیک سلسله تفاهمات اولیه خواهیم بود. اما هنوز چند ماه تا رسیدن به توافق جامع زمان باقی است .

به گزارش خبرنگار مهر، دور تازه ای از مذاکرات هسته ای  از فردا ۲۴ اسفند ماه در شهر لوزان آغاز خواهد شد. لوزان یکی از شهرهای بخش فرانسوی‌زبان کشور سوئیس بوده و در ۵۰ کیلومتری ژنو واقع شده است.

تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه بامداد فردا عازم سوئیس خواهد شد.  

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که در دوره های اخیر همراه تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است، در این سفر نیز برای سومین بار پشت میز مذاکرات هسته ای خواهد نشست.

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد و سایر کارشناسان و حقوقدانان نیز وزیر امور خارجه را همراهی خواهند کرد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا جان کری، وزیر امور خارجه این کشور نیز فردا در رأس تیم مذاکره کننده این کشور در لوزان خواهد بود. ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا که همچون علی اکبر صالحی عضو جدید تیم آمریکایی است در این سفر نیز همراه کری خواهد بود. وندی شرمن و سایر کارشناسان آمریکایی نیز همراه کری خواهند بود.

ایران و آمریکا روز یکشنبه در لوزان به ریاست وزرای امور خارجه پشت میز مذاکره خواهند نشست و قرار است وزیر امور خارجه کشورمان روز دونشبه سفری یک روزه به بروکسل داشته باشد.  

محمد جواد ظریف روز دوشنبه در بروکسل با میزبانی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار خواهد کرد.  

ظریف پس از سفر چند ساعته و دیدار با همتایان خود به لوزان بازخواهد گشت. نحوه ادامه مذاکرات هسته ای در لوزان هنوز اعلام نشده است اما با توجه دو دور اخبر مذاکرات و پیشرفت هایی که در موضوعات فنی حاصل شده است، بسیاری از تحلیل گران این دور از مذاکرات را شاهراه گفتگوهای هسته ای ایران خوانده اند.  

هتل Beau-Rivage Palace لوزان محل برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای

از سوی پایان مارس به عنوان ضرب الاجل ابتدایی تمدید توافق ژنو شناخته می شود و به نظر می رسد دو طرف این تمایل را دارند که پیش از پایان این ضرب الاجل به تفاهمات اساسی در موارد باقی مانده دست یافته و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنند و تا پیش از ضرب الاجل تیر ماه دست یابی به توافق ممکن باشد.  

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین اظهارات خود در ارتباط با مذاکرات هسته ای در گفتگو با ان بی سی گفت: من بسیار خوشحالم که اوضاع به خوبی پیش رفته است البته این بدان معنا نیست که ما همه مسائل را حل کرده ایم. ما با مسائلی فنی و سیاسی روبرو هستیم که هنوز هم نیاز است حل و فصل شود. ما پیشرفت خوبی داشته ایم. اما هنوز راه طولانی باید طی شود.

خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل یک دیپلمات غربی اعلام کرد که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مذاکرات هسته‌ای، هنوز موضوعات دشواری میان طرفین باقی مانده است. وی در این مورد گفت: ما، به خصوص در این چند هفته اخیر، واقعا پیشرفت‌ داشته‌ایم، اما هنوز برخی موضوعات بسیار دشوار باقی مانده‌اند.

 تا توافق جامع چند ماه باقی است 

در این باره سیروس ناصری، عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیز به مهر گفت: روشن است و از همه اخبار بر می آید که طرفین به توافق خیلی نزدیک شده اند. به نظر می آید نکات باقی مانده به بخشی از قطعنامه های تحریم شورای امنیت مربوط است که این موارد دشوار است اما با توجه به پیشرفتی که طرفین در مجموعه مذاکرات روی مسائل اصلی داشته اند بعید می دانم دو نکته باقی مانده سرنوشت مذاکرات را تغییر دهد.

وی ادامه داد: پیش بینی بنده این است که نه در  این دور، اما به زودی شاهد یک سلسله تفاهمات اولیه خواهیم بود. اما توافق ایران و ۱+۵ شامل جزئیات تفصیلی خواهد بود و بنابر این هنوز چند ماه تا رسیدن به توافق جامع زمان باقی است.  

به هر حال به نظر می رسد، طرفین در حالی از فردا در شهر لوزان دور جدیدی از مذاکرات هسته ای را آغاز می کنند که امیدهای بسیاری به این دور از مذاکرات وجود دارد و اینکه نوروز برای مذاکرات هسته ای همان طور که پیش از این نیز پیش بینی شده بود، سرنوشت ساز باشد.  

 

 

کد N767624

وبگردی