آفتاب

چین سفیر میانمار را احضار کرد

چین سفیر میانمار را احضار کرد

وزارت امور خارجه چین امروز (شنبه) گفت، به دنبال رها شدن بمبی از یک فروند هواپیمای میانماری در خاک چین، پکن سفیر میانمار را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای دولت میانمار از ماه گذشته میلادی در حال مبارزه با شورشیان شمال شرق این کشور در مرز چین هستند و پکن از میانمار خواسته تا تنش‌ها را تسکین بخشد.

روز جمعه این بمب از یک هواپیمای میانماری در یک زمین نیشکر واقع در نزدیکی شهر «لینکانگ» در استان «یونان» رها شد. رسانه‌های دولتی گزارش دادند، در این رویداد 9 تن زخمی شدند.

این رویداد درست چند روز پس از آن صورت گرفت که یک خمپاره از سوی میانمار به خانه‌ای در خاک چین اصابت کرد و باعث شد پکن این اقدام را محکوم کند.

لیو ژنمین، معاون وزیر امور خارجه چین از تبت لین اوهن، سفیر میانمار در این کشور خواست درباره این رها شدن بمب از هواپیمای میانمار تحقیق کرده و اقدامات لازم را برای تضمین امنیت این منطقه مرزی اتخاذ کند.

ده‌ها هزار تن از مردم که اغلب آنها جزء اقوام چینی هستند از درگیری‌های منطقه کوکانگ میانمار در یونان فرار کرده‌اند.

این شورشیان جزء گروهی تحت عنوان «ارتش ائتلاف دموکرات ملی میانمار» هستند که رهبری آنها را پنگ جیا شنگ، فرمانده‌ای از اقوام چینی به عهده دارد.

این گروه از میان بازمانده‌های حزب کمونیست «برمه» تشکیل شده است؛ این حزب یک نیروی چریکی قدرتمند تحت حمایت چین محسوب می‌شد که تا زمان استقلالش در سال 1989 میلادی با دولت میانمار مبارزه می‌کرد.

چین و میانمار یک مرز مشترک 2000 کیلومتری دارند.

شن جینک، یکی از سخنگویان نیروی هوایی چین گفت، نیروی هوایی امروز هواپیمایی را برای گشتزنی مرزی به پرواز درآورده و اقدامات لازم را برای حفاظت از استقلال حریم هوایی چین افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N767603

وبگردی