آفتاب

در پی شکایت عربستان دبیرکل حزب الامه کویت بازداشت شد

در پی شکایت عربستان دبیرکل حزب الامه کویت بازداشت شد

نیروهای امنیتی کویت دبیرکل کنگره الامه و رئیس این حزب را در پی شکایت وزارت خارجه عربستان از وی بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، نیروهای امنیتی کویت صبح امروز (شنبه)، حاکم المطیری، دبیرکل کنگره الامه و رئیس این حزب را به دلیل شکایت وزارت خارجه عربستان بازداشت کردند.

طبق بیانیه مطبوعاتی بخش اطلاع‌رسانی مرکز امنیتی وزارت کشور کویت، بازداشت حاکم المطیری بنا بر حکم دادستانی کل کویت و به دلیل اهانت وی به کشور عربستان در قالب مصاحبه‌ای که او با یکی از شبکه‌های تلویزیونی داشته، انجام شده است و در حال حاضر بازجویی‌ها توسط مسوولان مربوطه در حال انجام است.

منابع امنیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کردند که المطیری از سفر منع شده و فردا به دادستانی کل ارجاع داده خواهد شد.

حزب الامه کویت در بیانیه‌ای مطبوعاتی به نقل از وزارت کشور اعلام کرد، وزارت خارجه عربستان براساس توافقنامه امنیتی خلیج فارس در خصوص اظهارات حاکم المطیری در شبکه تلویزیونی الشرق در تاریخ 22 دسامبر 2014 شکایتی علیه وی تنظیم و او را به دخالت در امور داخلی عربستان متهم کرده است.

المطیری در این برنامه تلویزیونی، عربستان را به مسموم کردن شیخ محمد آل مفرح، دبیرکل سابق حزب اسلامی الامه عربستان متهم کرد.

حزب الامه در بیانیه‌ امروز خود اعلام کرد: این فراخوان و بازجویی برای یک اظهارنظر قدیمی پس از آن بود که المطیری دوشنبه گذشته مردم کویت را به شرکت در گردهمایی میدان «الاراده» و اعلام مخالفت با ظلم حکومت و بازداشت‌های سیاسی دعوت کرد و با حضور در نشست آتی طرف‌های سیاسی کویت موافقت کرد.

قرار است در این نشست که هنوز تاریخ آن مشخص نشده اعضا آخرین تحولات سیاسی، نقض آزادی‌های عمومی مردم از سوی حکومت و نیز دعوت المطیری از قبیله مطیر برای حمایت از مسلم البراک، نماینده سابق اپوزیسیون پارلمان کویت را برای لغو مجازاتش بررسی کنند.

این حزب در بیانیه خود افزود: به همین دلایل مقامات کویت از این دادخواهی برای یک مورد بسیار قدیمی سوءاستفاده کرده تا نگاه‌ها را از سیاست‌های ظالمانه خود در خصوص آزادی‌های عمومی، نقض حقوق مردم این کشور و استفاده از سیاست لغو تابعیت کسانی که با سیاست‌های داخلی و خارجی این حکومت و فساد آن مخالفند، دور نگه دارند.

حزب الامه در این بیانیه خواستار آزادی رئیس خود و دیگر زندانیان سیاسی، لغو تمامی احکام صادر شده و بسته شدن پرونده‌های سیاسی شد تا صلح داخلی و امنیت اجتماعی که به دلیل اقدامات سرکوب‌گرانه این حکومت به نام قانون به خطر افتاده، محقق شود.

مخالفان کویت دوشنبه گذشته در اعتراض به ادامه حبس مسلم البراک، نماینده سابق مخالفان در میدان الاراده تحصن کردند.

البراک به اتهام اهانت به شخص امیر کویت اواخر فوریه گذشته از سوی دادگاه استیناف به دو سال زندان محکوم شد و اکنون در حال سپری کردن این حکم است.

حزب الامه یک حزب سیاسی غیررسمی در کویت است که آن را اسلامگرایان سلفی و محافظه‌کار در ژانویه 2005 تاسیس کردند و اولین حزب سیاسی کویت و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که خواهان تشکیل دولت منتخب است. در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تشکیل احزاب سیاسی ممنوع است.

انتهای پیام

کد N767503

وبگردی