آفتاب

راز قهوه خوردن سرنا ویلیامز بین دو ست چه بود!؟

راز قهوه خوردن سرنا ویلیامز بین دو ست چه بود!؟

تنیس‌باز شماره یک بانوان، آن قدر به تغذیه‌اش اهمیت می‌دهد که قهوه فراموش شده‌ صبحانه‌اش را وسط دو ست بازی میل می‌کند!

به گزارش ایسنا، یکی از فاکتورهایی که در موفقیت ورزشکاران بسیار تاثیرگذار است، تغذیه است. سرنا ویلیامز ، تنیس باز زن شماره یک دنیا در یکی از مسابقات خود بعد از باخت در ست اول از داور مسابقه خواست تا به او اجازه دهد که قهوه بنوشد، زیرا فراموش کرده است که صبح آن روز یک لیوان قهوه روزانه خود را بنوشد.

او بعد از نوشیدن قهوه توانست دو، ست دیگر را از آن خود کند. کسانی که از علم ورزش آمادگی داشته باشند. از این مساله تعجب نمی‌کنند. چندی پیش محققان دانشگاه ییل به این نتیجه‌ رسیده بودند که کافئین باعث افزایش استقامت در برابر خستگی می‌شود، زیرا باعث تولید انتقال دهنده عصبی بتااندروفین می‌شود. نوشیدن قهوه به سرنا ویلیامز کمک کرده است تا انتقال دهنده‌های عصبی در بدن خود را افزایش دهد. کافئین بر ذخیره گلیکوژن عضلات نیز تاثیرگذار است. به هنگام ورزش طولانی و شدید بدن از گلیکوژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند و اگر ذخیره گلیکوژن به اتمام برسد، خستگی ایجاد می‌شود.

کافئین پایداری ذخیره گلیکوژن را افزایش می‌دهد، زیرا باعث می‌شود که بدن از چربی به عنوان سوخت استفاده کند. با خوردن قهوه 50 درصد کمتر گلیکوژن مصرف می‌شود. مصرف کافئین به ورزشکار کمک می‌کند تا مدت طولانی‌ری فعالیت شدید با عضلات خود انجام دهد.

حرکتی که سرنا ویلیامز در مسابقه خود انجام داد کاری عجیب و غریب نبود ، بلکه حرکتی بسیار علمی بود. به نظر می‌رسد که عموم مردم از حقایق علمی کاملا اطلاع ندارند. سه یافته علمی در زمینه تغذیه ورزشکاران که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند عبارتند از :

1 زنجیره شاخه‌ای آمیز اسیدها

ورزشکاران حرفه‌ای سخت تمرین می‌کنند. بنابراین آنها باید برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تمرین زیاد سیستم ایمنی بدن خود را قدرتمند کنند. یافته‌های علمی و پزشکی نشان داده است که انجام ورزش متعادل و منظم باعث کاهش خطر ایجاد عفونت می‌شود و سیستم ایمنی بدن را قدرتمندتر می‌کند. به هنگام انجام ورزش‌های شدید با حجم بالا سیستم ایمنی بدن دچار مشکل می‌شود. در این حالت است که تولید لمفوسیت از حالت تعادل خارج می‌شود و بیماری به وجود می‌آید.

یکی ازمکمل‌های غذایی که مصرف آن به ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌شود تا از تخریب سیستم ایمنی جلوگیری شود، BCAA است. BCAA زنجیره شاخه‌ای آمینو اسید است.

محققان دانشگاه سائوپائولو برزیل بررسی کردند که چگونه ورزش طولانی مدت و شدید باعث کاهش ایمنی بدن و کاهش میزان پلاسما گلوتامین می‌شود.

برای انجام این تحقیقات، محققان دانشگاه سائوپائولو پارامترهای مختلف در خون ورزشکاران را اندازه‌گیری کردند. بررسی‌ها نشان داد که بعد از انجام ورزش طولانی و شدید کاهش پلاسما گلوتامین باعث افزایش عفونت می‌شود. مصرف BCAA باعث از بین رفتن این تاثیر می‌شود. این مساله تا 33.84 درصد احتمال عفونت را کمتر می‌کند.

2 بتاآلانین

محققان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک دریافتند که بتاآلانین و کراتین باعث افزایش استقامت و کارایی هوازی ورزشکاران بعد از چهار هفته‌ می‌شود مصرف بتاآلانین تاثیر مثبت بر تولید کارنوزین موجود در عضلات دارد.

کارنوزین ترکیبی از آمنیو اسید است. بررسی‌ها نشان داده است که میزان بالای کارنوزین باعث کاهش اسید لاکتیک در عضلات می‌شود. این مساله تاثیر زیادی در افزایش کارایی ورزشکاران دارد.

3 سیترولین مالات

بررسی‌های انجام شده در مرکز پزشکی و بیولوژیک فرانسه نشان داده است که شش گرم سیترولین مالات باعث کاهش احساس خستگی می‌شود و 34 درصد تولید آدنوزین تری فسفات و 20 درصد تولید فسفوکراتین را افزایش می‌دهد. این بدین معناست که سیترولین مالات توانایی ذخیره اکسیژن در عضلات را افزایش می‌دهد و کارایی آنها را بیشتر می‌کند.

انتها‌ی‌ پیام

کد N767445

وبگردی