آفتاب

مذاکرات لیبی به تاخیر افتاد

مذاکرات لیبی به تاخیر افتاد

فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد مذاکرات سیاسی میان گروه‌های مختلف این کشور که مراکش میزبان آن است تا روز پنجشنبه به تاخیر افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: هدف از این تاخیر آن است که طرف‌های مختلف مذاکره آمادگی لازم برای رایزنی پیرامون تمامی موضوعات را به دست آورند. آنها باید در این دوره زمانی بسیار حساس وارد مذاکره شوند پس مهم است که وقت بیشتری به آنها داده شود.

پارلمان منتخب لیبی ظرف دو روز قبل از هیات سازمان ملل خواست تا دور دوم مذاکرات لیبی که مراکش میزبانی آن را برعهده دارد به تعویق بیندازد تا زمان بیشتری برای رایزنی و معرفی کاندیدهای جدید با هدف تشکیل دولت متحد ملی داشته باشند.

لیون بر مذاکرات روز جمعه تعدادی از اعضای کنگره ملی منحل شده لیبی با نمایندگان پارلمان منتخب این کشور نظارت داشت.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی بر اهمیت دستیابی به راه‌حلی سیاسی در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد و گفت: تنها راه‌حل برای لیبی، راه‌حل سیاسی است و نه راه‌حل نظامی و باید یادآور شوم از آنجایی که لیبی وقت زیادی ندارد، وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

همچنین روزنامه مصری الیوم السابع نوشت: محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی در دیدار با سفیر روسیه در لیبی به بررسی راه‌های حمایت و تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف و مسائل منطقه پرداخت.

یک منبع مسوول در دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه لیبی اعلام کرد: دو طرف در این دیدار به موضوع مذاکرات ملی لیبی که در مراکش آغاز شده و نحوه عبور از مشکلات و بحران موجود در کشور پرداختند.

این منبع افزود: الدایری با التهامی العبدولی، مسوول امور خارجه تونس نیز دیدار و با وی درباره راه‌های تقویت روابط دو جانبه و نتایج مذاکرات سیاسی میان طرف‌های مختلف لیبی گفت‌وگو کرد.

همچنین عبدالله الثنی، نخست‌وزیر لیبی امروز (شنبه) برای دیدار با مقامات روسیه، به این کشور سفر می‌کند.

خلیفه حفتر، فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی نیز در گفت‌وگوی ویژه با خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه تاکید کرد: لیبی به اسلحه‌هایی که پیش از این داشته و تعداد زیادی از نیروهای خود را براساس آنها آموزش داده، نیاز دارد.

حفتر ادامه داد: کشور روسیه در دوره معمر القذافی، (دیکتاتور مخلوع لیبی) با لیبی در ارتباط بود اما پس از آن ارتباط‌ها قطع شد و اکنون ما تاکید می‌کنیم که به از سرگیری این ارتباط مایل هستیم تا آموزش نیروهایمان براساس این اسلحه و روش استفاده از آن مدت‌زمان زیادی نبرد.

حفتر در ادامه با تاکید بر اینکه لیبی باید روابط خوبی با کشورهای بزرگ داشته باشد و روسیه قطعا یکی از این کشورهاست،‌ گفت: ما باید با روسیه در ارتباط باشیم و لیبی برای تقویت همکاری‌های دو جانبه آماده است و تمامی روابط ما با روسیه باید براساس استراتژی باشد نه منافع موقت.

فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی افزود: روسیه دوست ماست و از سال 1969 تا به امروز در روابط میان ما هیچ مشکلی وجود نداشته و روسیه هرگز در امور داخلی لیبی دخالت نکرده و ما مشکلی در این روابط که بتواند مانع از همکاری‌های دو کشور شود، نمی‌بینیم.

انتهای پیام

کد N767417

وبگردی