آفتاب
مره صدق:

برای سناتورها دوره بازآموزی حقوق بین‌الملل برگزار شود

برای سناتورها دوره بازآموزی حقوق بین‌الملل برگزار شود

نماینده‌ی کلیمیان در مجلس با بیان این که نامه سناتورهای آمریکایی غیر قابل اعتماد بودن امپریالیسم را نشان می‌دهد گفت این مساله جنگ داخلی قدرت میان رئیس جمهور آمریکا و نومحافظه‌کاران است.

نماینده‌ی کلیمیان در مجلس با بیان این که نامه سناتورهای آمریکایی غیر قابل اعتماد بودن امپریالیسم را نشان می‌دهد گفت این مساله جنگ داخلی قدرت میان رئیس جمهور آمریکا و نومحافظه‌کاران است.

سیامک مره صدق در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، در خصوص نامه‌ی 47 سناتور آمریکایی درباره‌ی توافق هسته‌ای اظهار کرد: فکر می‌کنم قضیه موضوع دیگری باشد؛ زیرا در حال حاضر مذاکرات بین 1+5 و ایران است نه ایران و آمریکا. لذا این حرفی که به نظر من آدم‌های کم سواد کنگره زده‌اند یعنی با دیپلماسی آشنایی ندارند.

وی تصریح کرد: بنده به رئیس مجلس سنای آمریکا پیشنهاد می‌کنم که آمریکا دوره‌ی بازآموزی قوانین و حقوق بین‌الملل برای سناتورها برگزار کند زیرا معلوم است کسانی که نامه را امضاء کردند از ابتدایی‌ترین مفاهیم حقوق بین‌الملل هم اطلاعی نداشتند.

وی با بیان اینکه این نگرانی برای مردم آمریکا وجود دارد که این افراد که ابتدایی‌ترین مسائل حقوق بین‌الملل را نمی‌دانند چطور می‌خواهند برای آینده مردمشان در سنا تصمیم بگیرند گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که تمام کسانی که در این مدت قراردادهای خارجی با دولت آمریکا داشته‌اند آیا از قراردادی که منعقد کرده‌اند احساس امنیت می‌کنند؟

نماینده کلیمیان در مجلس با تاکید بر اینکه این اقدام سناتورهای کنگره غیر قابل اعتماد بودن امپریالیسم را نشان می‌دهد خاطر نشان کرد:‌ این همان نکته‌ای است که از آغاز پیروزی انقلاب بارها توسط امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و سایر مسئولین عالی رتبه‌ی کشور مطرح شده است.

مره صدق با بیان این که ما با آمریکا وارد مذاکره نشده‌ایم بلکه با 1+5 مذاکره می‌کنیم اظهار کرد:‌ دستگاه دیپلماسی ایران هم به اندازه‌ی کافی باهوش است که تضمین‌های لازم برای قطعی بودن و غیر قابل جر زدن طرف مقابل را در نظر داشته باشند.

وی در ادامه افزود:‌ قطعا شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری که سیاست‌گذار ارشد نظام هستند مطمئن هستند که آنها این مسائل را در نظر می‌گیرند و هر جا که لازم باشد برای حفظ منافع ملی ایران در رابطه با آن اقدام می‌کنند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ به نظر می‌رسد اوباما باید برود و مشکل خودش را با اعضای کنگره حل کند. چون اصلا مساله‌ی ما نیست و این یک جنگ داخلی قدرت است میان رئیس جمهور آمریکا و نومحافظه‌کاران که او باید این مشکل را حل کند.

مره صدق ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در سیاست خارجی آمریکا رخ می‌دهد چه تضمینی وجود دارد که این توافقات و یا هر توافق بین‌المللی دیگری که اوباما داده است، ادامه داشته باشد .

وی همچنین اظهار کرد: به نظر من این افراد در سنای آمریکا کودکانه به مسائل دیپلماسی نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند روابط بین‌الملل را با چرخش قلم می‌شود به هم زد.

نماینده کلیمیان در مجلس درباره‌ی این که این اقدام جمهوری خواهان تا چه اندازه‌ی نتیجه‌ی سکوت و انفعال کشورهای دیگر و بی‌توجهی به افکار عمومی آمریکا است گفت: معتقدم جمهوریخواهان در حال انجام یک اشتباه استراتژیک تاریخی هستند. و آن این است که منافع ملی آمریکا را قربانی منافع حزبی خودشان می‌کنند. در واقع حفظ منافع آمریکا را به شدت به خطر انداختند.

مره صدق افزود:‌ البته این قضیه به تنهایی کافی نیست زیرا این‌ها را ادامه حرکات جاهلانه نتانیاهو می‌دانم که در واقع طیفی در آمریکا وجود دارد که حاضرند منافع ملی مردم آمریکا را فدای تمایلات افراطی‌ترین لابی‌های صهیونیست کنند و این وظیفه ملت آمریکاست که تکلیف خود را با افرادی که این گونه منافع ملیشان را به بازی می‌گیرند روشن کنند.

وی با تاکید بر این که دستگاه دیپلماسی و سیستم وزارت خارجه ایران به اندازه‌ای هوشیار است که اگر تضمین کافی از قطعی و غیر قابل قبول بودن یک توافق‌نامه نداشته باشد آن را امضاء نکند گفت: ما از ذات خیانت کار و خدعه‌گر امپریالیسم حافظه‌ی تاریخی داریم و این حافظه تاریخی هم حداقل به 28 مرداد آن سال‌ها بر می‌گردد.

نماینده کلیمیان در مجلس در پایان اظهار کرد: کار زشتی که در آمریکا توسط یک گروه و جناح سیاسی صورت گیرد چیزی جز قربانی کردن منافع ملی آمریکا نیست.

انتهای پیام

کد N767355

وبگردی