آفتاب

دبیرکل ناتو: اوکراین در حیطه مسئولیت ما نیست

دبیرکل ناتو: اوکراین در حیطه مسئولیت ما نیست

دبیرکل ناتو با اعلام اینکه امیدوار است این ائتلاف بتواند همچنان بر شراکت نظامی انگلیس حساب کند، گفت: درگیری‌ها در شرق اوکراین و با وجود نقض مکرر قوانین بین‌الملل توسط روسیه، در حیطه کاری ناتو نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به شبکه خبری اسکای نیوز گفت: انگلیس باید به شراکت نظامی خود در این ائتلاف ادامه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناتو برای متوقف کردن نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید کاری انجام دهد، گفت: مسئولیت اصلی ما دفاع و حفاظت از تمام متحدان ناتو است و بر این اساس هیچ یک از متحدان ائتلاف نباید مورد حمله قرار گیرند. بنابراین در اینجا بازدارندگی عمل می‌کند چون همه ناتو را یک ائتلاف قدرتمند می‌دانند و ما در حال حاضر بزرگترین دفاع جامع را از زمان پایان جنگ سرد داریم. اوکراین عضو ناتو نیست و به همین دلایل تفاوت میان اوکراین و اعضای ناتو وجود دارد، چون تضمین امنیتی تنها برای متحدان ناتوست.

دبیرکل ناتو ادامه داد: اما با تمام این احوالات ما اقداماتی را که روسیه در اوکراین انجام می‌دهد نمی‌پذیریم و به همین دلیل است که به ارائه حمایت و پشتیبانی قوی سیاسی برای اوکراین می‌پردازیم. مساله مهم در حال حاضر حمایت و پشتیبانی از توافق مینسک است که به معنای احترام گذاشتن به آتش بس میان دو طرف در اوکراین و خروج تسلیحات از منطقه درگیر و تضمین نظارت بر این توافق است.

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های رهبران نظامی عضو ناتو درباره احتمال عدم اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی انگلیس در هزینه‌های دفاعی ادامه داد: در حال حاضر، به عقیده من انگلیس در کنار آمریکا کشورهایی هستند که بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش دفاعی دارند. من روی انگلیس برای باقی ماندن در شراکت دفاعی ناتو حساب می‌کنم.

اظهارنظرهای استولتنبرگ احتمالا به نوعی بیانگر این بیم و هراس در ائتلاف ناتو است که هیچ یک از کشورها تعهد خود را در اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به امور نظامی تا سال آتی مالی عملی نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N767324

وبگردی