آفتاب

حمایت ۲۵۰ نماینده کنگره از نامه گستاخانه

حمایت ۲۵۰ نماینده کنگره از نامه گستاخانه

در حالیکه اختلاف کاخ سفید و کنگره بر سر ارسال نامه گستاخانه ۴۷ سناتور آمریکایی به مقامات ایرانی درباره مذاکرات هسته ای در حال تشدید است، دویست و پنجاه نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از این سناتورها حمایت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، برخی رسانه های امریکایی گزارش دادند که اد رویس (Ed Royce) رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و الیوت انگل عضو این کمیته نامه ای در حمایت از 47 سناتور نوشته و به دنبال جمع آوری امضا هستند.
پایگاه اینترنتی  آمریکایی (http://allenwestrepublic.com ) گزارش داده است که تاکنون 250 نماینده کنگره این نامه را امضا کرده اند.
در این نامه آمده است : "در صورتی که توافقی با ایران به دست آید، رفع دائم تحریم هایی که کنگره آن را تصویب کرده است، نیازمند قانونی جدید است. در بازبینی چنین توافقی، کنگره می بایست قانع شود که شروطش برای مسدود شدن هرگونه مسیر برای بمب، حاصل شده است و فقط در این صورت است که کنگره رفع دائم تحریم ها را بررسی می کند.  "
قرار است این نامه به زودی به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ارسال شود.
* نشست دولت امریکا با کنگره
از سوی دیگر، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد به منظور بررسی روند مذاکرات هسته ای  با ایران روز نوزدهم مارس جلسه استماع برگزار می کند.
عنوان این نشست "بستن  یا هموار کردن راه تهران برای تسلیحات اتمی؟" است.
اد رویس، نویسنده نامه حمایت کنندگان از سناتورهای جنجالی نیز اعلام کرده در این نشست حضور خواهد داشت.
در این جلسه آنتونی بلینکن ( Antony J. Blinken) معاون وزیر خارجه آمریکا وآدام جی ژوبین (Adam J. Szubin) معاون وزیر خزانه داری آمریکا به عنوان شاهد حضور خواهند داشت.

* افزایش انتقادها رسانه ها از نامه گستاخانه سناتورها
در حالی 250 نفر از سناتورهای کنگره آمریکا از نامه 47 تن از نمایندگان کنگره به ایران حمایت کردند که انتقادها از این نامه رو به افزایش است.
* دیلی نیوز عنوان "خائن ها" را برای این سناتورها برگزیده است.
چند روزنامه که از این سناتورها حمایت کردند نیز از این نامه انتقاد کردند.  تعدادی از مفسران محافظه‌کار به جمعیت لیبرال‌ هایی پیوسته‌اند که این اقدام را نابخردانه خواندند.
ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه از این نامه دفاع کرد. اما وی نیز که قرار است سال آینده میلادی مبرای انتخاب مجدد کار سختی پیش رو دارد می‌گوید عاقلانه‌تر بود که این نامه سرگشاده خطاب به فرد خاصی نگاشته نمی‌شد. وی افزود نباید نامه مستقیما خطاب به مقامات ایران نگاشته می شد.
پت رابرتز، دیگر سناتوری که این نامه را امضا کرده است همین ایده را اظهار کرد و گفت این نامه را می‌شد خطاب به افرادی در داخل آمریکا نوشت.
همه جمهوری‌خواهان غیر از هفت نفر این نامه را امضا کردند اما هیچ سناتوری از حزب دمکرات آن را امضا نکرد.
بسیاری از نمایندگان و دانشگاهیان دمکرات می‌گویند این نامه به طرز خطرناکی توان رئیس‌جمهور آمریکا را برای تعیین سیاست خارجی تضعیف می‌کند.
روزنامه‌های کلیولند پلین دیلر و سینسیناتی انکوایرر که از راب پورتمن در رقابت‌های سال 2010 حمایت کردند اما آنها در هفته جاری از وی به خاطر امضای این نامه به شدت انتقاد کردند.
روزنامه پلین دیلر نوشت: شدت این اقدام خفت‌بار نشان می‌دهد تا چه حد مشارکت حزبی موجب ازبین‌ رفتن عقلانیت در سیاست خارجی شده است.
روزنامه سینسیناتی انکوایرر نیز نوشت این نامه اعتبار سنا را به خاطر حمله به رئیس‌جمهور و ارایه درسی ناشیانه درباره حاکمیت آمریکا تضعیف کرد.
روزنامه تلگراف ناشوآ که در سال 2010 از کلی آیوت، دیگر سناتور امضا کننده حمایت کرده است به وی به خاطر امضای این نامه حمله کرد.
این روزنامه نوشت: کسی نمی‌داند اگر دمکرات‌ها نامه سرگشاده‌ای به میخائیل گورباچف، آخرین رئیس‌جمهور شوروی سابق در طول مذاکرات هسته‌ای دو کشور نوشته بودند پاسخ جمهوری‌خواهان تا چه حد بلند و خشمگینانه می‌بود.
روزنامه سالت لیک تریبون نیز انتقاد مشابهی را به دو سناتور یوتا یعنی اورین هاچ و مایک لی به خاطر امضای این نامه وارد کرد.
برخی از هفت سناتور جمهوری‌خواهی که این نامه را امضا نکرده‌اند به نرمی اقدام هم‌ حزبی‌های خود را زیر سوال برده‌اند.
برخی از مشاوران سابق روسای جمهوری حزب جمهوری‌خواهان دیدگاه مشابهی را اظهار کردند.
مایکل گرسون ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌ پست که نویسنده اصلی سخنرانی‌های جرج بوش بود گفت "رسوایی واقعی" این نامه شتابزدگی در ارسال آن بود.
گرسون نوشت: این نامه را برخی از اعضا امضا کردند که انگار می‌خواستند فورا از سنا بیرون بیایند تا هواپیمایشان را از دست ندهند.
وی افزود: "هیچ مشورتی با باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که پیگیر گفتگوهای هسته‌ای است (و مخالف امضای آن بود) نشد."
رایچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی و مشاور دولت بوش گفت اقدامات حزبی نظیر این نامه موجب می‌شود جهان بی‌ثبات‌تر، خطرناک‌ تر و بی‌نظم‌ تر شود.
جرج پاتاکی، فرماناندار سابق نیویورک از حزب جمهوری‌خواهان در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت: "تصور کنید سال 2017 شده است و یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه و یک کنگره دمکرات داریم. آیا سناتورهای جمهوری‌خواه از سنای دمکرات خواهند خواست نامه‌ای به کشوری بفرستد که رئیس‌جمهور در حال مذاکره با آن است؟ فکر نمی‌کنم چنین کاری بکنند."
رئیس جمهور امریکا دیروز در مصاحبه با پایگاه خبری «وایس» گفت : اینکه اعضای کنگره نامه‌ای برای سران ایران ارسال کنند و در آن بگویند "با رئیس جمهور ما معامله نکنید زیرا نمی‌توانید به پایبندی وی به توافقنامه اعتماد کنید" مساله‌ای بی‌سابقه است. باراک اوباما همچنین در قبال این اقدام سناتورهای جمهوری خواه ، احساس «شرمندگی» کرده است.
کد N767247

وبگردی