آفتاب
نماینده تهران در مجلس:

هیات حاکمه آمریکا از اتخاذ تصمیمات بلندمدت ناتوان است

هیات حاکمه آمریکا از اتخاذ تصمیمات بلندمدت ناتوان است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دیپلمات‌ها و سیاستمداران کشور به این فکر کنند که چطور می‌توان در قالب توافقنامه هسته‌ای عمل کرد که از طریق شورای امنیت جلوی هرگونه وتوی مذاکرات گرفته شود.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به نامه اخیر برخی سناتورها درباره توافق احتمالی هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: نامه سناتورها نشان دهنده شدت تزلزل نظام تصمیم‌گیری در آمریکاست.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نامه 47 سناتور نشان دهنده عمق شکاف سیاسی در نظام سیاسی آمریکاست، گفت: اثر چنین رفتاری موجب بی‌اعتمادی بیش از پیش به آمریکا می‌شود. نامه سناتورها حکایت از بی‌ثباتی تصمیمات هیات حاکمه آمریکا دارد. این ضعف یقینا در آینده ضربات سنگینی را به نظام سیاسی آمریکا می‌زند. این ضعف در نظام سیاسی آمریکا این پیام را دارد که هیات حاکمه این کشور از اتخاذ تصمیمات بلندمدت ناتوان است و هر رییس‌جمهوری فقط طی دوره ریاست‌جمهوری خودش می‌تواند سیاست‌ها و تصمیماتش را اجرایی کند.

به گفته این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، نامه 47 سناتور آمریکایی از این زاویه نیز قابل تحلیل است که بین رییس‌جمهور و کنگره آمریکا تقسیم کار و توافقی شده است که در نهایت موفق به گرفتن امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی ایران شوند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تحلیل فریب‌های سیاستمداران آمریکایی را زنگ خطری برای دیپلمات‌ها و سیاستمداران کشورمان دانست و اظهار کرد: دیپلمات‌های کشورمان باید با هوشمندی سره را از ناسره جدا کنند و بعد با مشاوره با مدیران عالی رتبه نظام هوشمندانه‌ترین تصمیمات را در مذاکرات 1+5 اتخاذ کنند تا در پیچ و خم‌ها و بازی‌های سیاسی آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش مغلوب نشویم.

سلیمانی گنجاندن بندی در توافقنامه با 1+5 برای جلوگیری از وتوی توافقات در شورای امنیت سازمان ملل را پیشنهادی قابل بررسی دانست و افزود: قرار گرفتن چنین پیشنهادی در متن توافقنامه اقدام خوبی است اما نباید فراموش کرد که پنج کشور عضو 1+5 عضویت دائم شورای امنیت در را در اختیار دارند و این کشورها با یکدیگر اتحاد استراتژیک دارند بنابراین طرح این پیشنهاد باید در کنار اخذ تضمین برای حذف کامل تحریم‌ها در بالاترین سطح و گنجاندن سایر پیشنهاداتی که موجب نظارت بر تحقق تضمین‌ها می‌شود ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر چنین توافقی انجام شود و بعدا زیر توافق خود بزنند جمهوری اسلامی ایران نیز دست بالا می‌تواند عمل کند و از حقوق خود دفاع کند. کشورهای 1+5 در مذاکرات ژنو توافق کردند که تحریم‌های جدیدی بر ضد ایران به تصویب نرسانند اما بیش از 100 مورد جدید به تحریم‌های گذشته‌شان افزوده‌اند.

سلیمانی خواستار آزادسازی سرمایه‌های بلوکه شده ایران شد و تاکید کرد: باید زنده و پویا بودن آینده خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنیم و آمادگی کامل داشته باشیم که در صورت نقض مفاد توافقنامه ایران نیز واکنش مناسبی را به اجرا گذاشت.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهادهایی که از سوی ایران می‌تواند برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از توافق توسط طرف آمریکایی مطرح شود گفت: وارد کردن هرگونه خدشه به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران باید دیپلمات‌ها و سیاستمداران کشورمان را به این فکر فرود ببرد که این پیشنهاد چقدر هوشمندانه ارائه شود تا هرگونه خدشه و ابهام را از بین ببرد.

انتهای پیام

کد N767143

وبگردی