آفتاب

مناطق قشلاقی و ییلاقی عشایری کهگیلویه بویراحمد در فقر شدید پوشش مرتعی

مناطق قشلاقی و ییلاقی عشایری کهگیلویه بویراحمد در فقر شدید پوشش مرتعی

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچ عشایر از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی با یک ماه تاخیر آغاز می شود.

مجید علیپور در در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کهگیلویه بویراحمد افزود: با توجه به اینکه امسال با پدیده خشکسالی رو به رو هستیم تقویم کوچ عشایر با یک ماه تاخیر و از 20 فرودین ماه آغاز می شود.

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این مقدار کم بارندگی در طول 36 سال گذشته در استان ما بی سابقه بوده که مشکلاتی را نیز برای جامعه عشایر به ویژه در استان به وجود آورده است.

علیپور عنوان کرد: با بروز پدیده خشکسالی متاسفانه مناطق قشلاقی و ییلاقی استان در معرض فقر شدید پوشش مرتعی قرار دارند و اراضی میان بند و اتراقگاه‌ها نیز فاقد پوشش مرتعی مناسب جهت استقرار موقف عشایر در هنگام کوچ هستند.

وی با اشاره به مشکلاتی که خشکسالی در سال جاری برای مردم، کشاورزان و جمعیت عشایر استان به وجود آورده است خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات عشایر تاثیر پدیده خشکسالی بر روی دام و معیشت خانوارهای عشایری و تاثیراتی نیز در ساختار جامعه عشایری دارد.

علیپور ادامه داد: کاهش علوفه مراتع، شیوع بیماری های دامی در اثر فقر غذایی و کاهش آب از دیگر مشکلات جامعه عشایری استان است که این عوامل باعث می شود عشایر به شهرها مهاجرت و بخشی از جامعه عشایری حذف شوند.

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: با تدابیر و برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا حدود زیادی با این مشکلات مقابله کرده‌ایم از جمله تامین علوفه به صورت دستی، اختصاص مبالغی به صورت یارانه به این بخش، تامین آب شرب و مبارزه با بیماری‌های دامی است.

انتهای پیام

کد N767093

وبگردی