آفتاب

دادستان‌های سوئدی در اندیشه بازجویی از آسانژ در لندن

دادستان‌های سوئدی در اندیشه بازجویی از آسانژ در لندن

دادستان‌های سوئدی امروز (جمعه) پیشنهاد دادند تا از موسس سایت افشاگر ویلی‌لیکس در لندن بازجویی کنند و هدف آنها حل پرونده جرایم جنسی جولیان آسانژ پس از پنج سال است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان‌ها پیش از این از سفر به لندن، جایی که جولیان آسانژ موسس سایت افشاگر ویلی‌لیکس در سفارت اکوادور پناه گرفته است، خودداری می‌کردند. «ماریانه نی» دادستان ارشد سوئد در توضیح این موضع کشورش گفت، برخی از جرایمی که این تبعه 43 ساله استرالیایی با آن روبروست تا ماه اوت 2015 مشمول گذر زمان می‌شود.

در بیانیه وی آمده است: نظر من همواره این بوده که مصاحبه با آسانژ در سفارت اکوادور در لندن از کیفیت آن می‌کاهد و متهم باید برای رسیدگی به سوئد منتقل شده تا در در آینده محاکمه شود.

وی گفت که از تیم حقوقی آسانژ درخواست کرده است تا نظرشان را درباره بازجویی در داخل سفارت اکوادور در لندن اعلام کنند و بتوانند نمونه "دی ان ای" وی را بردارند. به گفته این دادستان، اقدامات فوق پیشتر به اطلاع مقامات اکوادور و تایید آنها رسیده است.

یکی از وکلای دفاع آسانژ با استقبال از این تصمیم گفته است که آسانژ احتمالا با آن موافقت می‌کند اما جزئیات این دیدار باید دقیقا به اطلاع وی برسد. وی با بیان اینکه امروز با آسانژ دیدار کرده، تاکید کرد:‌ این چیزی است که ما حدود 4 سال درخواست می‌کردیم. جولیان آسانژ می‌خواهد که با وی مصاحبه شده و نهایتا تبرئه شود. بنابراین مشخص است که ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم.

آسانژ ناشر، روزنامه‌نگار، برنامه‌ریز کامپیوتر، فعال اینترنتی و یکی از بنیانگذاران سایت ویکی‌لیکس و سردبیر آن است. ویکی‌لیکس جارچی و مجرایی برای افشاگری خبرها با هدف آفریدن حکومت‌های باز است. آسانژ در جوانی پیش از آنکه برنامه‌ریز کامپیوتر شود هکر بود. وی در کشورهای زیادی زیسته و در بسیاری از مناطق دنیا درباره آزادی بیان، سانسور و روزنامه‌نگاری تحقیقی سخن رانده ‌است. ویکی‌لیکس مطالبی دربارۀ کشتارهای غیرقانونی در کنیا، دفع زباله‌های سمی در ساحل عاج، کتاب‌های راهنمای چرچ ساینتولوژی (کلیسای علم‌شناسی)، خلیج گوآنتانامو و بانک‌هایی مانند کوپتینگ و جولیوس بائر منتشر کرده ‌است.

در 2011 ویکی‌لیکس اسناد جنگ عراق و افغانستان را دربارۀ درگیری آمریکا در این جنگ‌ها منتشر کرد که برخی از آنها اسناد محرمانه بوده ‌است. در ۲۸ نوامبر 2011 ویکی‌لیکس و پنج همکار مطبوعاتی اشپیگل، نیویورک تایمز، لوموند، گاردین و ال پائیس شروع به انتشار شنودهای دیپلماتیک آمریکا کردند.

آسانژ در فوریه 2012 در دادگاه انگلیس برای استرداد به سوئد برای پاسخگویی به اتهامات جنسی حاضر شد. وی گفت که نسبت‌هایی که به او داده شده "بی‌پایه" است و به قید ضمانت آزاد شد. در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲ وی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده ‌شد و در ۱۶ اوت پناهندگی وی از سوی این کشور پذیرفته ‌شد.

انتهای پیام

کد N766636

وبگردی