آفتاب

بازتاب حمایت مقام معظم رهبری از مذاکره‌کنندگان و نگرانی از نیرنگ آمریکا در رسانه‌های خارجی

بازتاب حمایت مقام معظم رهبری از مذاکره‌کنندگان و نگرانی از نیرنگ آمریکا در رسانه‌های خارجی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج شنبه در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان نامه اخیر سناتورهای جمهوری خواه به ایران را حاوی نشانه‌های متعدد از فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام سیاسی برشمردند. بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه های خارجی داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری رویترز با انتشار بخش‌هایی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد: رهبری ایران نامه سناتورهای آمریکایی را که در آن تهدید کرده بودند هر توافقی میان ایران و واشنگتن می‌تواند بعد از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بی اثر باشد به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ من نگران هستم چون طرف مقابل همیشه از پشت خنجر می زند.

رهبری ایران همچنین تاکید کرد که هر زمان به پایان زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای نزدیک می شویم ، آمریکا لحن خود را سخت تر ، تندتر و خشن تر می‌کند تا اهدافش را محقق کند.

به گزارش رویترز آیت الله خامنه ای در ادامه، ادعای حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی در جهان را مضحک و خنده‌آور خواند و سخنرانی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره را مورد انتقاد قرار داد.

نتانیاهو در این سخنرانی مدعی شده بود که آمریکا در حال مذاکره بر سر یک توافق بد با تهران است.

همچنین نشریه پولتیکو در این باره نوشت: رهبری ایران روز پنج‌شنبه نامه سناتورهای جمهوری خواه را محکوم کرد و نخست‌وزیر اسرائیل را دلقک صهیونیست خواند.

آیت الله خامنه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را امین و دلسوز خواند و گفت تیم هسته ای که رئیس جمهور انتخاب کرده در حال کار و تلاشند اما با وجود این من نگرانم چون طرف مقابل حیله گر ،‌اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می زند.

رهبری ایران همچنین نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را نشانه ای برای فروپاشی اخلاق سیاسی در آمریکا بر شمرد.

روزنامه گاردین نیز نوشت: آیت‌الله خامنه ای در واکنش به نامه اخیر جمهوری خواهان گفت که درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای نگران است چون طرف مقابل اهل نیرنگ است و از پشت خنجر می زند.

به نوشته گاردین هفته گذشته 47 سناتور جمهوری خواه دراقدامی بی سابقه یک نامه سرگشاده به مقامات ایرانی را امضا و در آن اعلام کردند هر توافق هسته ای می تواند تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اعتبار داشته باشد. این نامه واکنش زیادی را در میان آمریکایی ها برانگیخته است.

رهبری ایران در سخنان روز پنج شنبه خود گفت: دولت ها به تعهداتشان طبق حقوق بین الملل پایبند هستند و این تعهدات خود را با تغییر یک دولت زیر پا نمی گذارند.

وی ادامه داد: آن‌ها ( سناتورهای جمهوری خواه) گفتند که می خواهند قوانین شان را به ما یادآوری کنند اما ما نیازی به درس های آن‌ها نداریم. مقامات ما خود می دانند که اگر هم به توافقی برسیم چگونه عمل کنیم که دولت آمریکا نتواند بعدها زیر آن بزند.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله خامنه ای که حرف نهایی را درباره مسائل ایران می زند در سخنانش به وضوح تاکید کرد که تیم مذاکره کننده هسته ای به رهبری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور از حمایت کامل وی برخوردار است.

وی در ادامه آمریکا و همپیمانانش را به ایجاد داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مشابه در خاورمیانه متهم کرد و گفت: آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند که خود مرتکب اقدامات تروریستی می‌شود و این زشت ترین شکل ممکن برای حمایت از تروریسم است.

علاوه بر این روزنامه نیویورک تایمز با اعلام این خبر نوشت: رهبر ایران معتقد است نامه سناتورهای جمهوری خواه نشانه فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام آمریکا است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت:‌ رهبری ایران روز پنج‌شنبه پاسخی تند به نامه قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا داد و با انتقاد شدید از این اقدام تاکید کرد که آمریکا همیشه از پشت خنجر می زند.

آیت الله خامنه ای که همواره نسبت به نیات و صداقت طرف آمریکایی در مذاکرات هسته ای ابراز نگرانی و تردید کرده است روز پنج شنبه از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورش قویا حمایت کرد و گفت:‌ تیم هسته ای ایران خوب ،‌امین، مورد قبول و دلسوز است که در حال تلاش برای کشور هستند.

رهبری ایران در ادامه با انتقاد شدید از سخنرانی اخیر نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا وی را دلقک صهیونیست خواند و تاکید کرد: واشنگتن از دولتی که خود معترف به اقدامات تروریستی است حمایت می‌کند و درعین حال جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریست متهم می سازد.

وی این اتهامات را خنده آور و مضحک توصیف کرد.

انتهای پیام

کد N766619

وبگردی