آفتاب
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان:

پساب‌های فاضلاب، فضای سبز رابه آب زاینده‌رود و چاه‌ها بی‌نیاز می‌کند

پساب‌های فاضلاب، فضای سبز رابه آب زاینده‌رود و چاه‌ها بی‌نیاز می‌کند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در صورتی‌که تمام پساب‌های فاضلاب را به سازمان پارک‌ها و فضای سبز بدهند برای توسعه فضای سبز و آبیاری درختان حال حاضر احتیاجی به آب زاینده‌رود و چاه‌های آب نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان،«احمد سلیمانی‌پور» دیروز(پنج‌شنبه 21 اسفندماه) در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در سال 1354 سطح اکولوژیکی فضای سبز شهرداری و باغات مردم به 22 هزار هکتار می‌رسید، اظهار کرد: در سال 1386 این رقم به 14 هزار و نیم هکتار و اکنون به 5 هزار و 212 هکتار رسیده است.

وی با اشاره به این‌که در شهر اصفهان 93 پارک شهری و یک هزار پارک محله‌ای و قطعات سبز وجود دارد، افزود: در صورتی‌که تمام پساب‌های فاضلاب را به سازمان پارک‌ها و فضای سبز بدهند برای توسعه فضای سبز و آبیاری درختان حال حاضر احتیاجی به آب زاینده‌رود و چاه‌های آب نیست.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان این‌که مناسب‌ترین شیوه مدیریت آب در دنیا استفاده از آبیاری تحت‌فشار و کلکتور است، اضافه کرد: فضاهای سبز از اهمیت بسیار بالایی در هر شهری برخوردار است زیرا فضاهای سبز نقش تصفیه‌کننده هوا را ایفا می‌کند.

سلیمانی‌پور ادامه داد: طی تحقیقاتی که انجام‌ شده است مشخص شد که هر هکتار جنگل و درختکاری منجر به جذب سه هزار کیلوگرم گردوغبار می‌شود و دو هزار و 500 کیلوگرم رطوبت در فضا ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع هر هکتار جنگل و درخت‌کاری سه هزار کیلوگرم دی‌اکسید کربن و سرب را از بین می‌برد و سه هزار کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند.

در طرح خرید اکسیژن درختان در معرض خشک شدن را خریداری کردیم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان این‌که پارسال، این سازمان 275 طرح منطقه‌ای داشته است، تصریح کرد: امسال این آمار به 276 طرح رسیده است و طرح‌هایی که توسط ستاد مرکزی در سال گذشته اجرا شدند 111 طرح و در سال جاری 102 طرح بوده است.

سلیمانی‌پور با بیان این‌که همیاران سبز را در راستای توسعه فضای سبز فعال کردیم، ادامه داد: طرح خرید اکسیژن طرحی است که در راستای آن به احیا و نگهداری از درختانی که در معرض خشک شدن در باغات مردمی است کمک می‌کند، بدین معنا که بر اساس این طرح درختان در معرض خشک شدن باغات مردمی خریداری‌شده و در جهت بارور کردن آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی با بیان این‌که برای هر 30 هزار هکتار فضای سبز 300 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که کل سطح اکولوژیست فضای سبز استان 5 هزار و 212 هکتار است که به‌منظور نگه‌داری آن حدود 50 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای نمونه در کوه صفه که بالغ‌ بر یک‌میلیون و 985 هزار هکتار فضای سبز دارد حدود 20 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

سلیمانی‌پور ادامه داد: طبق بند الف از تبصره یک قانون مالیات بر ارزش‌افزوده یک درصد قیمت فروش محصولات تولیدی صنایع آلاینده به شهرداری‌ها واگذار می‌شود که این رقم در توسعه فضای سبز و به‌منظور تأمین سلامتی مردم هزینه می‌شود.

وی با بیان این‌که حدود 500 نوع چمن وجود دارد و سازمان پارک‌ها و فضای سبز از چمنی استفاده می‌کند که هر 10 روز یک‌بار به آب نیازمند شوند، گفت: باید در جهت حفظ و نگه‌داری باغات موجود در سطح شهر تلاش کنیم و در غیر این صورت فضای سبز با مشکل مواجه می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان این‌که در سازمان پارک‌ها و فضای سبز دو دسته پروژه داریم، خاطرنشان کرد: پروژه‌ها شامل پروژه‌های مناطق و پروژه‌های سازمان پارک‌ها هستند که به سه هدف کلان حفظ و ارتقای کیفیت فضای سبز، ارتقاء سطح کمی فضای سبز و حفظ و افزایش سرمایه نهادی سازمان با استراتژی‌های مختلف تقسیم می‌شود.

انتهای پیام

کد N766402

وبگردی