آفتاب

استیضاح 250 قانونگذار سابق تایلند در بحبوحه فشارها بر شیناواترا

استیضاح 250 قانونگذار سابق تایلند در بحبوحه فشارها بر شیناواترا

هیات ضد فساد تایلند روند استیضاح 250 قانونگذار سابق را که اکثرا برای دولت سرنگون‌شده یینگلاک شیناواترا بودند، آغاز کرده و این اقدام می‌تواند ضربه‌ای سهمگین به کار سیاسی خاندان شیناواترا وارد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اگر خونتای منتخب مجلس قانونگذاری ملی تایلند (NLA) به استیضاح قانونگذاران مذکور رای مثبت بدهد، آنها برای پنج سال از ورود به عرصه سیاسی منع می‌شوند و همین امر ضربه‌ای به خاندان شیناواترا وارد می‌کند چراکه احزاب آنها از سال 2001 توانسته‌اند در هر انتخاباتی پیروز شوند.

کمیسیون ملی ضد فساد تایلند می‌گوید که تلاش حزب شیناواترا در سال 2013 برای برای انتخاب تمام اعضای مجلس علیا، مغایر قانون اساسی و نقض منشور پادشاهی بوده است.

هیات ضد فساد تایلند در بیانیه‌ای گفت: کمیسیون ملی ضد فساد در نظر دارد تا پروند استیضاح 250 قانونگذار سابق را به مجلس قانونگذاری ملی ارسال کند چرا که این قانونگذاران از لایحه‌ای که نقض قانون اساسی سال 2007 است، حمایت کرده بودند.

تصمیم مذکور ساعاتی پس از آن مطرح شد که مجلس قانونگذاری ملی به عدم استیضاح 38 سناتور سابق درباره همین موضوع رای مثبت داد. هنوز هیچ تاریخی برای رای‌گیری درباره استیضاح قانونگذاران سابق تایلند مشخص نشده است.

خونتای تایلند در مه 2014 به بهانه برقراری نظم پس از ماه‌ها اعتراضات خیابانی علیه دولت یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند، قدرت را به دست گرفت. منتقدان بر این باورند که اعتراضات طرحی برای برانگیختن حس مداخله ارتش بوده است تا به نیابت از نخبگان تایلندی وارد عمل شود. ارتش، خاندان شیناواترا را به مسموم کردن سیاست با پول و پارتی‌بازی متهم می‌کرد.

انتهای پیام

کد N766331

وبگردی