آفتاب

کشف موفقیت آمیز اولین واکسن هپاتیت E در دنیا

کشف موفقیت آمیز اولین واکسن هپاتیت E در دنیا

طبق گزارش محققان، واکسن جدید «هپاتیت E» حداقل به مدت ۴.۵ سال بدن را در برابر ویروس مصون نگه می دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، هپاتیت E عامل اصلی مشکلات حاد کبدی در کشورهای در حال توسعه است. به گفته محققان، هپاتیت E از طریق آب آلوده و از طریق تماس فردی منتقل می شود.

دکتر «نینگ شائو شیا»، استاد دپارتمان بیولوژی دانشگاه شیامن چین و سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «واکسن هپاتیت E در سال ۲۰۱۱ در کشور چین مجوز دریافت کرد و تنها واکسن هپاتیت E در جهان است.»

اما محققان هنوز در مورد طول مدت دقیق تاثیر این واکسن در حفاظت از بدن در مقابل این نوع هپاتیت مطمئن نیستند.

«شیا» در ادامه افزود: «هپاتیت E یکی از متداول ترین علل هپاتیت حاد است. شیوع این بیماری در نواحی با عدم مراعات اصول بهداشتی روی می دهد. این نوع هپاتیت خطرناک ترین بیماری برای زنان باردار در مناطق فقیرنشین است.»

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هر ساله در حدود ۲۰ میلیون نفر به ویروس هپاتیت E آلوده می شوند. از بین این تعداد، بیش از ۳ میلیون نفر مبتلا به بیماری حاد هپاتیت E شده و حدود ۵۷ هزار نفر از آنها نیز می میرند.

معمولاً این نوع هپاتیت در کشورهایی نظیر بنگلادش، هند، پاکستان، مکزیک و بخش هایی از آفریقا و چین شیوع بیشتری دارد.

در مطالعه این تیم تحقیق چینی، به ۵۶ هزار نفر به طور تصادفی در سه مرحله واکسن هپاتیت E زده شد. سن این افراد بین ۱۶ تا ۶۵ سال بود. همزمان تعداد مشابهی از افراد بزرگسال هم به عنوان گروه کنترل، واکسن هپاتیت B دریافت کردند.

در طول ۴.۵ سال، ۶۰ نفر از این افراد مبتلا به هپاتیت E شدند، که ۷ نفر از بین کسانی بودند که واکسن هپاتیت E دریافت کرده بودند و ۵۳ نفر بقیه از بین افراد دریافت کننده واکسن B بودند.

کد N766254

وبگردی