آفتاب
قائم مقام سازمان جنگل‌ها به ایسنا خبر داد

بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شد

بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شد

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال با مصوبه هیات وزیران و برنامه‌ریزی برای توسعه 300 هزار هکتاری زراعت چوب در رسیدن به خودکفایی در این زمینه خبر داد.

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران بهره‌برداری و قطع درختان جنگل‌های شمال متوقف می‌شود و تنها برای درختان آفت‌زده، بیمار، شکسته، افتاده و... مجوز بهره‌برداری داده می‌شود که حتی در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که در این زمینه نیز روند کاهشی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم هیچ کس حق برداشت و قطع درخت سالم را ندارد، افزود: زراعت چوب یکی دیگر از برنامه‌های سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که می‌تواند در ایجاد اشتغال و تقویت صنایع سلولزی موثر باشد.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه بهترین جایگزین برای بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال که توقف آن در دستور کار دولت قرار دارد زراعت چوب است، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در این سازمان به گونه ای است که بتوانیم تا سطح زراعت چوب در کشور تا 300 هزار هکتار و با استفاده از آب‌های غیرمتعارف افزایش دهیم.

به گفته مقدسی روزانه سه تا چهار میلیون متر مکعب فاضلاب در پایتخت تولید می‌شود که می‌توان بدون هیچ مشکلی از این آب‌های غیرمتعارف به جای تولید سبزی و صیفی در جنوب تهران که تبعات و مضرات بهداشتی و زیست محیطی دارد، در توسعه جنگل‌ و زراعت چوب استفاده کرد.

وی افزود: در این طرح در هر منطقه‌ای که وزارت نیرو آب غیرمتعارف در اختیار ما قرار دهد زمین را در اختیار مردم، تشکل‌ها و جوامع محلی برای زراعت چوب قرار می‌دهیم.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: در حال حاضر حدود 220 هزار هکتار در کشور زیر کشت زراعت چوب قرار دارد و اگر با توسعه حدود 300 هزار هکتاری بتوانیم سطح آن را تا حدود 500 هزار هکتار افزایش دهیم در صنایع و منابع سلولزی به خودکفایی می‌رسیم و از واردات بی نیاز می‌شویم.

مقدسی تاکید کرد: اگر بتوانیم در تامین منابع سلولزی به خودکفایی برسیم می‌توان منابع جنگلی را برای کارکردهای سلامت، اکولوژیک، تامین آب و حفاظت خاک و ... نگه داشت.

انتهای پیام

کد N766137

وبگردی