آفتاب
یک مدرس دانشگاه

رسانه‌های موفق مخاطب را یک انسان تحلیلگر در نظر می‌گیرند

رسانه‌های موفق مخاطب را یک انسان تحلیلگر در نظر می‌گیرند

یک مدرس دانشگاه گفت: رسانه‌های موفق دنیا مخاطب خود را به عنوان یک انسان تحلیل‌گر و دارای سواد اجتماعی در نظر می‌گیرند که در تعامل با او داد و ستد دارند.

محمد امین رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه سه دیدگاه درباره تأثیرگذاری رسانه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: دیدگاه اول معتقد است رسانه‌ها اثر مطلق دارند و پیامی که از رسانه به مخاطب داده می‌شود مثل گلوله‌ای است که به سمت او شلیک می‌شود و همین که پیام به مخاطب تزریق شد، اثرش را می‌گذارد.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم معتقد به اثر محدود رسانه‌های متنوعی است که امروزه وجود دارند. این مخاطب است که انتخاب می‌کند چه پیامی را دریافت کند. معمولاً مخاطب پیامی را دریافت می‌کند که هم عقیده با او باشد و اثر رسانه محدود می‌شود به تقویت و تشدید عقاید و باورهای مخاطب؛ پس رسانه نمی‌تواند تغییر نگرش در مخاطب ایجاد کند.

این مدرس دانشگاه گفت: دیدگاه سوم به اثر قدرتمند رسانه‌ها معتقد است؛ یعنی اینکه رسانه‌ها نه اثر مطلق دارند و نه اثر محدود بلکه رسانه‌ها بینابین هستند و می‌توانند با دستکاری، برجسته‌سازی و چهارچوب‌بندی‌ای که در پیام انجام می‌دهند، در مخاطب تغییر نگرش ایجاد کنند؛ هر چند که مخاطب نیز مسخ رسانه نیست که هر چیزی را رسانه بگوید بپذیرد.

رمضانی با بیان اینکه یک رابطه کنش و واکنش بین رسانه و مخاطب وجود دارد، گفت: نباید نقش مخاطب را در رابطه با این موضوع نادیده گرفت و بگوییم مخاطب منفعل است و فقط پیام‌ها را دریافت می‌کند، بلکه باید مخاطب را یک تحلیل‌گر دانست.

وی در رابطه با مهم‌ترین ویژگی رسانه‌های موفق دنیا گفت: اولین ویژگی رسانه‌های موفق دنیا این است که راست می‌گویند و سعی می‌کنند مخاطب را قانع کنند که ما راستگو هستیم تا مخاطب، آن‌ها را به صورت یک رسانه معتبر در نظر بگیرد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رسانه‌های موفق دنیا مخاطب را به عنوان یک انسان تحلیلگر و دارای سواد اجتماعی در نظر می‌گیرند که در تعامل با او داد و ستد دارند، افزود: رسانه‌های موفق دنیا معتقد نیستند که هرچه می‌گویند مخاطب می‌پذیرد، اما چون مخاطبشان را یک مخاطب متفکر و عاقل می‌بینند به گونه‌ای با آن‌ها برخورد می‌کنند که مخاطب حرفشان را بپذیرد.

رمضانی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته‌ای که در رسانه‌های موفق وجود دارد این است که اعتبار رسانه‌ای خودشان را زیر سوال نمی‌برند، ادامه داد: در حقیقت رسانه‌های موفق از تاکتیک‌های رسانه‌ای در برخورد با مخاطبانشان استفاده می‌کنند تا او را متقاعد کنند که آنچه می‌گویند بی‌غرض است و تنها برای اطلاع‌رسانی بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که رسانه‌هایی که وانمود می‌کنند راست می‌گویند ممکن است در لایه‌ها و زوایای پنهان راستگویی‌شان آن چیزی که خودشان می‌خواهند را بگویند، یعنی در حقیقت با وانمود کردن به این که ما راست می‌گوییم سعی در اقناع مخاطب به آن چیزی که خودشان می‌خواهند، دارند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اگر رسانه‌ها مخاطب خود را عاقل و بالغ نپندارند توسط مخاطب پس زده می‌شوند، اضافه کرد: رسانه‌هایی مثل صدای آمریکا و تلویزیون منافقین وقتی مخاطبشان را کم عقل فرض می‌کنند و فکر می‌کنند آنها با واقعیات آشنا نیستند، به آن‌ها دروغ می‌گویند و مخاطب خودشان را از دست می‌دهند زیرا اگر مخاطب به این نتیجه برسد که رسانه او را عاقل فرض نکرده است، آن رسانه با ریزش مخاطب روبرو می‌شود.

رمضانی با بیان ضرب‌المثل «ادب از که آموختی» افزود: رسانه‌های خودی برای آنکه با این مشکلات روبرو نشوند باید از عملکرد رسانه‌هایی مثل صدای آمریکا و تلویزیون منافقین دوری کنند، باید ضعف‌های تکنیکی آنها را ببینند و آن‌ها را تکرار نکنند.

وی در رابطه با مهم‌ترین ویژگی‌های یک رسانه برای جذب مخاطب گفت: برای جذب مخاطب باید آن‌ها را عاقل فرض کنیم، با مخاطب خودمان صداقت داشته باشیم و به مخاطب خودمان آگاهی‌های واقعی بدهیم.

رمضانی در پایان گفت: سانسور در دنیا یک واقعیت است و گاهی اوقات برخی برنامه‌ها و مکتوبات با هنجارهای اخلاقی و اجتماعی همخوان نیست. این را مخاطب هم می‌فهمد و از دست رسانه گله‌مند نمی‌شود ولی بعضی از سانسورها خودساخته است و به جا نیست؛ بنابراین اگر با صمیمیت با مخاطب رفتار کنیم مخاطب از ما دور نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N766106

وبگردی