آفتاب

رحیم‌پور ازغدی:از هر آیه و حدیث می‌توان چندین پروژه سینمایی تولید کرد

رحیم‌پور ازغدی:از هر آیه و حدیث می‌توان چندین پروژه سینمایی تولید کرد

عضو شورای عالی انقلاب ‌فرهنگی گفت: رسانه‌ موفق‌ترین ابزاری است که به سرعت موجب تغییر زاویه نگاه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست علمی، تخصصی «حوزه و هنر؛ فرصت‌ها و تهدیدها» که شب گذشته، 20 اسفندماه، در ساختمان ‌صبا سازمان صدا و سیمای خراسان‌رضوی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تحولات ناشی از فعالیت رسانه‌ها و به طور خاص، سینما و رسانه‌های هنری که در 100 سال اخیر به وجود آمده‌اند، به طور شبانه‌روزی در حال گسترش است.

وی ادامه داد: امروز این سوال مطرح می‌شود که چگونه از دیدگاه اسلام به هنر و از دیدگاه هنر به اسلام بنگریم.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: زمانی ‌که از دین و رسانه سخن به میان می‌آید، می‌خواهیم بدانیم تعریف دینی رسانه و توصیف رسانه‌ای دین چه مشخصاتی دارد؛ از منظر رسانه چگونه می‎شود به دین نگاه کرد؛ کدام رسانه و با چه روشی و کدام بخش از دین امکان رسانه‌ای شدن را دارد و کدام ابعاد این قابلیت را ندارد.

وی افزود: آن بخش که دارای این قابلیت است، چگونه و با چه سبکی که هم به ابزار و جذابیت‌های هنری و هم به اصالت و محتوای دین وفادار بماند، که قابل استفاده برای همگی ابعاد زندگی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب ‌فرهنگی عنوان کرد: از زاویه مباحث کلامی به هنر نگریستن این موضوع مطرح می‌شود که عالم، انسان و نیز وحی و قرآن هنر و هنرنمایی خدا است؛ از منظر حقوقی و فقهی نیز امکان نگریستن به هنر و رسانه وجود دارد و ممکن است رسانه به مثابه قطره چکانی عمل ‌کند که ممکن است قطرات زهر را آرام آرام بچکاند و مانند سرطان پیش رود و بعد از گذشت سال‌ها آثار خود را در یک خانواده و جامعه نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل، این قطره‌چکان می‌تواند قطره حیات باشد و به تدریج خانواده، فرد، قشر و جامعه‌ای را با رشد همراه کند و بیدار کننده باشد.

عضو شورای عالی انقلاب‌فرهنگی عنوان کرد: همان‌طور که رشد به تدریج صورت می‌گیرد و هر لحظه نسبت به لحظه قبل متفاوت هستیم، رسانه نیز به صورت تدریجی و با گذشت چندین دهه، سبک زندگی، دیدگاه‌ها و نوع نگاه‌ها را تغییر داده است؛ این تغییر هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی؛ سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که هنرمند حق ایجاد چه تحولاتی را در مخاطب دارد و حق ایجاد چه تحولاتی را ندارد.

وی تصریح کرد: بعد اخلاقی رسانه نیز این گونه مطرح می‌شود که از منظر تاثیرگذاری در منحنی رشد و یا سقوط، ارزش‌های اخلاقی در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد و کدام اثر هنری و رسانه است که هیچ اثر اخلاقی مثبت و یا منفی در جامعه و مخاطب نگذارد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه «رسانه ابزاری است که این امکان وجود دارد که هنرمندانه و بی‌هنرمندانه به سراغ بینش و منش اسلامی برود» عنوان کرد: در این بین، تقصیر عدم ارتباط درست به گردن دین یا مخاطب انداخته می‌شود در حالی که هر دوی آن‌ها بی‌تقصیر هستند و خود هنرمند ضعیف است که با ظرف بسیار کوچک قصد دارد آب حیات را به مخاطب هدیه کند که در اینجا نه ظرف را به درستی شناخته و نه آب حیات را.

عضو شورای عالی انقلاب‌فرهنگی گفت: کسانی وارد این عرصه شدند که به محتوای اسلامی و روش هنری توجهی نکردند و شکست خوردند و نیز کسانی که عقیده داشتند، عرصه رسانه‌ها عرصه مهمی نیست و دین برای اصلاح تفسیر صحیح این عالم آمده است.

وی تصریح کرد: گفته شده‌که بایستی فضای جامعه مملو از استدلال‌های دینی شود تا مردم بدانند به چه ‌چیزی معتقد هستند؛ امروزه رسانه مهم‌ترین و کارامد‌ترین ابزار است که به جهت اشراف بر فضای افکار عمومی بایستی تولیدات آن با درنظر گرفتن سطح درک مخاطب همراه باشد.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: برای هر آیه و حدیث امکان ساخت چندین پروژه سینمایی وجود دارد که هر کدام می‌تواند حامل پیامی برای سبک زندگی باشد و درست نگاه دادن و ارتباط دادن به سبک زندگی بایستی مدنظر باشد و در اینجا، سواد رسانه‌ای قدرت خلاقیت، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال، نشان دادن غنای شخصیت و فقر روحی یک مضمون دینی است که به مثابه یک منبر هنری مطرح می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب ‌فرهنگی گفت: هرکدام از مقولات طلاق، اعتیاد، قانون شکنی و گران فروشی رذایلی هستند که خلاف سبک زندگی است و هنر رسانه‌ای بایستی به مبارزه با این مقولات برود و فضیلت‌ها را جایگزین کند.

وی اظهار کرد: امروزه رسانه‌ای ایجاد شده‌ که توده‌ مخاطب در اندازه‌های بی‌سابقه به وجود آورده‌ که در تمامی تاریخ بشر هرگز توده مخاطب تا این حد متراکم، حجیم و وسیع نبوده و امکان نداشته ‌است؛ در حال حاضر می‌بینیم شبکه‌های اجتماعی از رسانه‌های رسمی سریع‌تر و قوی‌تر عمل می‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: بایستی هم جنبه‌های مثبت و هم جنبه های منفی رسانه‌ها را مشاهده کرد و رسانه، همان طور که موجب تخریب بنیان خانواده می‌شود، در افزایش سطح و درک شعور افراد جامعه نیز موثر است.

وی تصریح کرد: بعضی معتقدند که رسانه‌ها و هنر در تغییر قالب‌های سنتی و وابستگی افراد به شبکه‌های اجتماعی و ترکیب آن با جامعه امروز نسبتی دارد؛ رسانه مانند زلزله همه ترکیبات اجتماعی را تغییر می‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب‌فرهنگی عنوان کرد: در مقابل این عقیده نیز مطرح می‌شود که تاثیر رسانه و هنر در جوامع به عنوان عامل ضروری در مخاطب اجتماعی عمل نمی‌کند و رابطه رسانه با افکار عمومی در واقع با نوعی تعامل همراه است.

وی اضافه کرد: امروزه در رسانه مردم انتخابی عمل می‌کنند و همه هر آنچه نشان داده می‌شود توسط مردم دیده نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N765911

وبگردی