آفتاب

بحران سوریه در مرگ، آوارگی و خسارت خلاصه می‌شود

بحران سوریه در مرگ، آوارگی و خسارت خلاصه می‌شود

ناآرامی‌های سوریه که از چهار سال پیش آغاز شده جان بیش از 210 هزار تن را گرفته نیمی از جمعیت را آواره کرده و خرابی‌های بسیاری در این کشور به بار آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گفت: از مارس 2011 تا فوریه 2015 میلادی 210 هزار و 60 تن در سوریه کشته شدند.

این آمار شامل 65 هزار و 146 غیرنظامی است که 10 هزار و 664 تن از آنها کودک هستند. در بین نیروهایی که ضد دولت دمشق هستند 38 هزار و 325 مخالف سوری و 24 هزار و 989 افراط گرای خارجی هستند.

در بین نیروهای دولت دمشق 45 هزار و 385 سرباز ، 29 هزار و 943 شبه نظامی، 640 و 2502 شبه نظامی دیگر از کشورهای مختلف کشته شدند.

این دیده بان حقوق بشر گفت: این آمار احتمالا باید بیشتر باشد اما جمع آوری اطلاعات از تمامی مناطق تحت کنترل دولت و افراط گرایان غیرممکن است.

هزاران تن دیگر از غیرنظامیان و نیروهای نظامی نیز توسط گروه‌هایی همچون گروه تروریست داعش به گروگان گرفته شده‌اند.

براساس آمارهای سازمان ملل 4 / 11 میلیون تن از خانه‌های خود آواره شده‌اند که حدود چهار ملیون تن از آنها کشور را ترک کرده‌اند.

حدود 2 / 1 میلیون تن در لبنان آواره شده‌اند که آمار واقعی احتمالا بسیار بالاتر است چرا که بسیاری از آوارگان سوری ثبت نام نشده‌اند.

از این آوارگان سوریه حدود 625 هزار تن در اردن، 245 هزار تن در عراق و 137 هزار تن در مصر پناهنده شده‌اند. ترکیه می‌گوید حدود دو میلیون آواره سوری را پناه داده است.

آوارگان سوری در فقر، مشکلات سلامتی و افزایش تنش با جوامع محلی گرفتار هستند و در کمپ‌های موقتی و شرایط بسیار دشواری زندگی می‌کنند.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل در سپتامبر سال گذشته میلادی برآورد کرد در داخل سوریه 60 درصد از جمعیت 23 میلیون نفری در فقر به سر می‌برند.

آژانس حمایت از کودکان سازمان ملل یونیسف گفت: به خاطر ناامنی 4 / 2 میلیون کودک نمی‌توانند به مدرسه بروند.

کارشناسان می‌گویند: در ناآرامی‌های سوریه اقتصاد این کشور را به سه دهه گذشته بازگردانده چرا که نیمی از جمعیت این کشور بیکار شده و بخش اعظم زیربناها تخریب شدند.

صندوق بین‌المللی پول نیز گفت: میزان تولید ناخالص داخلی سوریه به بیش از 40 درصد رسیده است.

میزان خسارت این ناآرامی‌ها براساس آمارهای رسمی 31 میلیارد دلار بوده و تولید نفت 96 درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

کد N765842

وبگردی